Mercedes-AMG GT Black Series gör entré med 730 hästkrafter

Det hårdaste från Mercedes-AMG är tillbaka – Black Series. Namntillägget pryder nu Mercedes-AMG GT som blir det vassaste från AMG någonsin – låg vikt, optimerat luftflöde, vass prestanda och 730 hästkrafter.

Våren 2015 lanserades Mercedes-AMG GT, märkets sportigaste modell då och nu. Värstingversionen hette på den tiden AMG GT S och hade en V8 på 4,0 liter som gav 510 hästkrafter och 650 newtonmeter (utan S i modellnamnet hade den 462 hk och 600 Nm). Numera har den 522 hästkrafter och 670 newtonmeter (utan S är numera 476 hk och 630 Nm).
Två år efter modellens introduktion kom två nya, vassare varianter ut på marknaden – AMG GT C och AMG GT R. Förstnämnda med V8:an uppumpad till 557 hästkrafter och 680 newtonmeter, och R-versionen till hela 585 hästkrafter och 700 newtonmeter.

Mercedes-AMG GT Black Series

Foto: Daimler

Fem Black Series-bilar från förr – CLK 63 AMG Black Series, SLK 55 AMG Black Series, C 63 AMG Black Series, SL 65 AMG Black Series och SLS AMG Black Series – med sprillans nya Mercedes-AMG GT Black Series längst fram.

De flesta trodde kanske att ovanstående skulle räcka, men då glömde man sannolikt att Mercedes och deras AMG-avdelning i Affalterbach har något riktigt hårt att plocka fram – Black Series-beteckningen som inte använts på ett antal år. Black Series står för det hårdaste som Mercedes har att erbjuda sina kunder, det vill säga bilar som har trimmats ”lite” extra med högre effekt, lägre vikt och optimerad aerodynamik för att bli banbilar för gatbruk. Epitetet har hittills använts på följande bilar; SLK 55 AMG Black Series, CLK 63 AMG Black Series, SL 65 AMG Black Series, C 63 AMG Black Series och SLS AMG Black Series.

LÄS OCKSÅ: Vi kör Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT Black Series

Foto: Daimler

Välplanerat under huven. V8:an på 4,0 liter har modifierats så pass kraftigt att motorns internkod har ändrats. Bland annat har den fått nya turboaggregat och platt vevaxel.

Nu är turen kommer till Mercedes-AMG GT som alltså blir Mercedes-AMG GT Black Series. Och AMG-avdelningen har tagit i som aldrig förr. Glöm AMG GT R med sina 585 hästkrafter, nu handlar det om något betydligt vassare.
Mercedes-AMG GT Black Series har under huven den starkaste V8:an som Mercedes-AMG någonsin har tagit fram för gatbruk. Den fyra liter stora biturbomaskinen bjuder på hela 730 hästkrafter mellan 6 700 och 6 900 r/min samt 800 newtonmeter mellan 2 000 och 6 000 r/min. Motorn är i grunden densamma som i övriga AMG GT-modeller, M178, men den har fått en egen internkod – M178 LS2 – i och med att mycket har modifierats. Exempelvis har man valt att satsa på en platt vevaxel vilket inte är första gången i historien, långt ifrån, men första gången i en V8 från Mercedes-AMG. Tändföljden blir annorlunda och skapar fördelar som kan nyttjas i form av högre effektuttag. En annan följd av den platta vevaxeln är annorlunda motorljud.

Mercedes-AMG GT Black Series

Foto: Daimler

Att få luften att flöda runt bilen så optimalt som möjligt har varit en av de stora grejerna vid utvecklingen av AMG GT Black Series. Den stora bakvingen har vingklaffar som kan vinklas upp till 20 grader. Dessa samverkar med diffusorns utformning som i sin tur får optimala luftströmmar redan via det nästan helt platta underredet som har försetts med längsgående fenor. Tillsammans ska det resultera i 400 kilos marktryck vid 250 km/h.

Turboaggregaten har hämtats från 639 hästkrafter starka Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé för att motorn ska kunna leverera på rätt nivå, men ändå inte. Man har nämligen bytt ut kompressorhjulen till större varianter som båda kan leverera 1 100 kilo luft i timmen. Det kan jämföras med turboaggregaten i AMG GT R som ”endast” klarar av 900 kilo i timmen. Samtidigt har man monterat större laddluftkylare för att kunna hantera värmeutvecklingen på bästa sätt.

LÄS OCKSÅ: Vi kör monstret Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé

Mercedes-AMG GT Black Series

Foto: Daimler

Bromsarna är kolfiberkeramiska och både skivor och belägg skiljer sig från de grejer som sitter på övriga AMG GT-bilar. Kylningen av bromsarna har optimerats.

Precis som hos övriga AMG GT-versioner är det bakhjulen som tar hand om krafterna via en sjuväxlad AMG Speedshift-dubbelkopplingslåda. Lådan är inte orörd utan optimerad för att kunna hantera det högre vridmomentet och för att kunna växla ännu snabbare. AMG-avdelningen har även, bland annat, arbetat på att få till en stabilare koppling mellan motorn (monterad fram) och växellådan (monterad bak) genom att byta ut befintligt transaxelrör i aluminium till ett i kolfiber. Det sänker komponentens vikt med 40 procent till totalt 13,9 kilo samtidigt som vridstyvheten ökar markant.

Mercedes-AMG GT Black Series

Foto: Daimler

För den som intresserar sig för förbrukning och utsläpp: 1,28 liter per mil och 292 gram koldioxid per kilometer. Snälla siffror i och med att de är NEDC-siffror. När WLTP-siffrorna presenteras är de betydligt högre. Låg fordonsskatt ska man alltså inte räkna med under de tre första åren av ägande, men det kanske kvittar i och med att AMG GT Black Series kostar minst 3,8 miljoner kronor i inköp.

Allt detta, och då har vi bara nämnt en del av alla mekaniska förändringar (för att detta inte ska bli en text som bättre passar i bokform), gör så klart Mercedes-AMG GT Black Series snabbare än sina AMG GT-syskon. 0-100 km/h går på 3,2 sekunder och 0-200 km/h på under nio sekunder. Det kan jämföras med 585 hästkrafter starka AMG GT R som gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder och 0-200 km/h på 10,2 sekunder. Toppfarten är också högre, 325 km/h i stället för R-versionens 318 km/h (317 som Roadster).

Mercedes-AMG GT Black Series

Foto: Daimler

Grillen ser ut precis som på banbilen AMG GT3, men enligt Mercedes har den bara hämtat inspiration från tävlingsbilen.

Mercedes uppger inte vikten för AMG GT Black Series, men att den är lägre är ingen tokig gissning med tanke på att många komponenter är i aluminium och kolfiber. Exempelvis är taket i kolfiber, så även huven, bakluckan, tröskellådorna, frontvingen, underredesdetaljer och mycket annat.
Luftflödet runt bilen har också legat i fokus och mycket har hämtats från banbilen Mercedes-AMG GT3, därifrån har även den stora grillen fått inspiration.

Mercedes-AMG GT Black Series

Foto: Daimler

Störtbur i titan finns som tillval, då får man även fyrpunktsbälten till skalstolarna.

Insidan är betydligt mer banbilsinspirerad än vad AMG GT R är. Stolarna är ett exempel – skalstolar i kolfiber, och ratten ett annat – med extra knappar för snabba inställningar chassisättning, körläge och annat. Allt är så mycket mer banbil än i AMG GT R, trots att båda är för gatan.
Vill man preparera sin AMG GT Black Series för bankörning så mycket som det är möjligt, då väljer man till AMG Track Package som innehåller fyrpunktsbälten, störtbur (mer en båge) i titan och en 2-kilos brandsläckare.

LÄS MER: Mercedes-AMG One – gatbil med F1-teknik

Mercedes-AMG GT Black Series

Foto: Daimler

Betydligt mer banbilsinspirerat än i AMG GT R, men så är ju också tanken med Black Series-modellerna att erbjuda kunderna gatbilar som ligger väldigt nära banbilar.

Mercedes-AMG GT Black Series kommer till Sverige, men för att bli ägare till en gäller det att ha en välfylld plånbok. 3,8 miljoner kronor kostar bilen i grundutförande. Det är enormt mycket mer än AMG GT R som kostar från 1 715 000 kronor. För mindre pengar får du till exempel en McLaren 720S som förvisso ”bara” har 720 hästkrafter och 770 newtonmeter men som å andra sidan är både accelerationssnabbare (2,9 sekunder) och har högre toppfart (341 km/h).

Dock sägs Mercedes-AMG GT Black Series vara snabbare runt Nürburgring. Enligt ännu obekräftade uppgifter ska den ha kört det drygt två mil långa varvet på 6 minuter och 58 sekunder, hela tio sekunder snabbare än McLaren 720S.
Om tiden stämmer innebär det att AMG GT Black Series är åttonde snabbaste serieproducerade gatbil runt ”det gröna helvetet” (på tyska; die grüne Hölle).

Klockan 14.00 onsdagen den 15 juli är det världspremiär för Mercedes-AMG GT Black Series. Du kan från och med nämnda klockslag följa premiären, där bilen avtäcks, i spelaren ovan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer