Mercedes fortsätter att leverera säkerhetsbilar till Formel 1. I år byter de ut AMG GT S mot AMG GT R. 585 hästkrafter innebär att nya bilen är den starkaste säkerhetsbilen hittills.

I över 20 år har Mercedes levererat säkerhetsbilar, så kallade safety cars, till Formel 1 och de gör det än. Till årets Formel 1-säsong, som börjar i helgen med Australiens Grand Prix i Melbourne (missa inte det på Sveriges största F1-blogg där Janne Blomqvist håller i rodret), har den tyska firman bytt ut fjolårets Mercedes-AMG GT S mot Mercedes-AMG GT R (provkörningar av bilarna på respektive länk).

När ett S blir ett R i modellbeteckningen betyder det att den 4,0 liter stora och dubbelturboförsedda V8:an vräker ur sig 585 hästkrafter och 700 newtonmeter i stället för 510 hästkrafter och 650 newtonmeter. Mercedes-AMG GT R, som i standardutförande kostar från 1 645 000 kronor, gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder, två tiondelar snabbare än fjolårets säkerhetsbil. Toppfarten är 318 km/h, åtta mer än i AMG GT S-varianten. I och med dessa siffror är nya säkerhetsbilen både snabbare och starkare än någon annan tidigare säkerhetsbil i Formel 1.

Mercedes-AMG GT R F1 Safety Car

Mercedes-AMG GT R i säkerhetsbilsutförande har inte bara saftblandare på taket utan också annan utrustning som är nödvändig på Formel 1-banor som Monza, Paul Ricard och Silverstone. Exempel på sådan utrustning är skalstolar med sexpunktsbälten, störtbur, brandsläckare och kommunikationsutrustning.

Vid sidan om säkerhetsbilen levererar Mercedes även det medicinska teamets bil till F1-tävlingarna, en Mercedes-AMG C 63 S Kombi (provkörning på länken). Den har samma V8 som säkerhetsbilen men ”bara” 510 hästkrafter.

Mercedes-AMG GT R F1 Safety Car

Mercedes säkerhetsbilar genom åren
C 36 AMG (1996-1997)
CLK 55 AMG (1997-1998)
CL 55 AMG (1999-2000)
SL 55 AMG (2001-2002)
CLK 55 AMG (2003)
SLK 55 AMG (2004-2005)
CLK 63 AMG (2006-2007)
SL 63 AMG (2008-2009)
SLS AMG (2010-2014)
AMG GT S (2015-2017)
AMG GT R (2018-)

Visa kommentarer
NUVARANDE Mercedes-AMG GT R ny säkerhetsbil i Formel 1
NÄSTA Lotus suv byggs på Volvo-plattform