Mercedes AMG Vision Gran Turismo – supersportbilen alla får köra

Mercedes visar upp en extrem skapelse som – tro det eller ej – är möjlig för vem som helst att ratta, när som helst. 585 hästkrafter finns att leka med i AMG Vision Gran Turismo.

I samband med att Mercedes öppnar sitt nya forsknings- och utvecklingscenter i Kalifornien visar man samtidigt upp nya supersportbilen AMG Vision Gran Turismo.
Endast ett exemplar är byggt och några fler blir det inte. Ändå är det fullt möjligt för dig att köra denna skapelse med extrema proportioner, när som helst och nästan var som helst.

Mercedes AMG Vision Gran Turismo ska nämligen vara en av bilarna i ett av världens populäraste racingsimulatorspel – Gran Turismo. Sjätte upplagan av spelet släpps i december.
Mercedes AMG Vision Gran Turismo har hämtat en hel del linjespel från klassiska racern 300 SL från 1952. Lång huv och coupéutrymme som är placerat långt bak. Grillen med den stora stjärnan i mitten är en nytolkning av den klassiska diton. ”Gallret” i grillen består för övrigt av lysdioder.
Extrema linjer, men vad som är extremt på riktigt är fälgarna. Notera hur långt ut från fälg- och däckkant som ekrarna skjuter ut. Fälgarnas värsta fiende stavas, utan tvekan, trottoarkant.
Bakvingen skjuts upp vid behov, en manöver som föraren tyvärr aldrig får se eftersom bakruta saknas. Hela baken, sedd ovanifrån, med sina breda skärmar känns en hel del Corvette C2, minus bakrutorna.
Kan du förresten se ändrören? En hint: de är åtta till antalet.

Mercedes har inte släppt några interiöra bilder, men berättar att det finns plats för två och att förarmiljön genomgående är anpassad för att vara just förarens. Inspiration sägs ha hämtats från Formel 1-världen. Instrumentbrädan ska vara utformad som två måsvingedörrar, en på var sin sida om ratten. De ska enligt Mercedes fungera som en optisk förlängning av de riktiga måsvingedörrarna när dessa öppnas.

Kraftkällan består av Mercedes AMG-V8 med cylindervolym på 5,5 liter. Dubbla turboaggregat hjälper till att pressa ut 585 hästkrafter och 800 newtonmeter. Några prestandauppgifter finns inte men då bilen väger in på i sammanhanget låga 1 385 kilo lär både accelerationstider och toppfart vara i paritet med några av de snabbaste bilarna som finns i dag.
Motorljudet ska vara specialskräddat av AMG:s ljudspecialister för att få alla Gran Turismo 6-fans på fall. Högvarvig V8.

Visa kommentarer