Flest växlar vinner, eller? Mercedes anser inte det, i dag har de nio växlar i vissa automatlådor, och fler blir det inte.

Mercedes har analyserat – håll i dig nu – 81 miljarder olika växellådskonstruktioner och kommit fram till att det bästa som finns är deras 9G-Tronic-automatlåda. Lådan ska varken ha fler eller färre växlar, nio är optimalt. Det säger Marcus Sommer som är Mercedes systemtekniker med ansvar för märkets 4Matic-funktion.

Mercedes håller med andra ord inte med Ford, GM, Honda och Hyundai som alla är i utvecklingsstadiet av eller redan har tiostegade automatlådor. Ford har till och med patenterat ett växelsystem med elva växlar, men det är inte alls säkert att det är något som kommer ut på marknaden.

Mercedes håller med andra ord med växellådsspecialisten ZF:s vd Stefan Sommer som för några år sedan sa att nio växlar, där går gränsen. Fler än så är inte nödvändigt, även om det inte finns några tekniska begränsningar.

Den uppmärksamme ser att både Mercedes-ingenjören som uttalat sig i frågan och ZF:s vd har samma efternamn. Oklart om de är släkt med varandra och om de då kanske är skolade på samma sätt.

Volkswagen var nyligen igång med en tioväxlad DSG-dubbelkopplingslåda, men då det blev för komplext och för kostsamt skrotade man projektet tidigare i år.

Visa kommentarer