Fler och fler bilmodeller har varit Mercedes strategi de senaste 20 åren. Men nu kan det vara över. I alla fall i USA där Mercedes planerar att plocka bort hela sju bilar från återförsäljarna.

Bilförsäljningen i USA hukar under den allvarliga coronapandemin. Flera bilföretag svarar med tuffa besparingsprogram. I slutet av juni fanns Mercedes USA-chef Nicholas Speeks med på ett webbseminarium där han avslöjade att Mercedes kommer att minska sitt modellprogram i USA. Speeks ville inte avslöja vilja sju modeller som ska sluta säljas men enligt uppgifter till olika branschtidningar rör det sig om coupé- och cabrioletversioner av S-klass, C-klass, E-klass samt CLS och någon av GT-bilarna.
Efterfrågan på de här bilmodellerna har minskat de senaste åren då köpare av lyxigare och dyrare bilar även de efterfrågar suvar och rymligare modeller.

TEST: Mercedes GLB mot Land Rover, DS och Volvo

Precis som i Europa har Mercedes utökat antalet modeller i USA de senaste 20 åren och i det närmaste fördubblat antalet varianter. I dag finns det över 100 olika Mercedesbilar att köpa i USA.
Många modeller betyder en dyr och oflexibel produktion och flera av Mercedes konkurrenter har redan antagit samma strategi och minskat på modellutbudet. Införandet av den nya körcykeln WLTP innebar också att testandet blev dyrare med fler varianter av drivlinor och utrustningsalternativ.
Mercedes har presenterat en plan för att minska på antalet anställda och ställa om produktionen till fler elbilar. Planen kan betyda ytterligare nedskärningar i antalet modeller med förbränningsmotor och att hela plattformar och drivlinor skrotas.

INTERVJU: Mercedes vd Ola Källenius

Enligt planen ska Mercedes också flytta hem produktion till Europa, Sydafrika och Kina från USA. Mercedes ska också sluta bygga A-klass i Mexiko efter bara två år. I Mexiko driver Mercedes en bilfabrik tillsammans med Nissan.
Men det handlar inte bara om färre bilar. Nästa år väntas Mercedes presentera tre nya elbilar för den amerikanska publiken.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer