PeO Kjellström är i Frankfurt för att köra och klämma på nya Mercedes CLA Shooting Brake och då framför allt den hetlevrade AMG-versionen med 360 hästar.

Känns det bra?
– Jo tack, även om våren inte är mycket mer kommen här.

Vad är då en Shooting Brake? Förklara för de som inte vet.
– Vill man vara elak kan man säga att det är en A-klass kombi, vilket det egentligen är. Men det handlar mer om form här och att säga annat än att Shooting Brake har snygga linjer vore ljug.

– Jag tog tjuren vid hornen direkt och gav mig ut i värstingen CLA 45 AMG med 360 hästkrafter. Går som ett skott men det gör ju redan coupén. Det intressanta är att Shooting Brake har fyra centimeter högre takhöjd bak än coupén. På papperet är bagageutrymmet likvärdigt med BMW 3-serie Touring och Audi A4 Avant. Men dess utformning gör det mindre användbart.

Det kostar väl i alla fall?
– Jo, det gör det. AMG-versionen börjar vid 513 900 kronor men för den som bara är ute efter formerna finns instegsmodellen CLA 200 Shooting Brake från 289 900 kronor. Säljs redan och leverans under mars månad.

Hela provkörningen av Mercedes CLA Shooting Brake, kanske med prestandaversionen CLA 45 AMG i fokus, läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. Du vet väl förresten att du som prenumerant även kan läsa tidningen digitalt i din läsplatta eller mobiltelefon?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer