För bara drygt två veckor sedan släppte Mercedes ”modellbilder” på nya CLC, som en liten aptitretare inför den officiella premiären som ägde rum i dag i Berlin på Mercedes-Benz Fashion Week.

Nya Mercedes CLC, som är instegsmodellen bland coupébilarna från Stuttgart, är nyutvecklad eller förbättrad på mer än 1 100 punkter. Även om Mercedes inte nämner det i sitt pressmeddelande så grundar sig CLC till stora delar på gamla C-klass Sportcoupé. Förfinad teknik och drag av övriga modellprogrammet får bilen att hänga med som en helt ny modell i ett antal år till.
Utseendemässigt har det hänt en del, visst känner man igen formerna från förr, men fronten är nybakad och knyter an till nya C-klass. CLC kan enbart fås med Mercedes stora stjärna i nosen, allt för att betona sportigheten hos den lilla coupén. Baktill finner man ett helt nytt modernare formspråk för ljusarrangemanget. Inuti bilen ska det också ha hänt saker, bland annat nämner Mercedes nya materialval och ett nytt infotainment-system med hårddiskbaserad navigation. Det märkliga är dock att Mercedes inte har släppt några interiöra bilder i samband med pressmeddelandet. Finns kanske en baktanke med det!?

Motormässigt kan man välja mellan fyra fyrcylindriga radmotorer och två sexcylindriga vinkelmotorer där effektspannet sträcker sig från 122 till 272 hästkrafter. I CLC 200 Kompressor sitter en välbekant 1,8-litersmotor men som tyskarna har uppgraderat och förbättrat innan den hamnade i CLC. Nu levererar motorn 20 extra hästkrafter, alltså totalt 184. Bränsleförbrukningen ligger på mellan 0,78 och 0,82 liter per mil, en förbättring med upp till 0,07 liter per mil jämfört med den svagare föregångaren.
I CLC 200 CDI sitter en avancerad turbodiesel som drar mellan 0,58 till 0,61 liter per mil vilket är en förbättring med upp till 10,8 procent jämfört med utgående motorversion. Med full tank – 62 liter – i dieselmodellerna kommer man mer än 100 mil innan det är dags för nästa stopp vid macken.
Standard till alla motorerna är sexväxlade manuella växellådor. Till de fyrcylindriga varianterna kan man välja till femväxlad automatlåda och till V6-motorerna sjuväxlade 7G-Troniclådor. Som tillval kan man välja ett sportpaket och då får man med sistnämnda automatlådan också möjlighet att växla med paddlar bakom ratten. Sportpaketet innehåller även andra detaljer som 18-tumsfälgar och svarta attribut hos strålkastarna.

I maj i år ska nya Mercedes CLC finnas till beskådan hos de olika Mercedes-återförsäljarna i Europa. Några prisuppgifter finns inte i dagsläget.

Visa kommentarer
NUVARANDE Mercedes CLC är nu officiell
NÄSTA Ljus framtid för blybatteriet