Tre och ett halvt år efter introduktionen av Mercedes CLS generation två är det nu dags för modellen att uppdateras. Ny front, nya LED-strålkastare, nya prylar interiört och nya motorer tillhör några av nyheterna.

Mercedes CLS av andra generation presenterades hösten 2010 med säljstart första månaden året därpå. Trots att modellen fortfarande känns ny och fräsch (kanske för att den ännu inte är allt för vanlig på våra vägar) är det nu dags för allehanda uppdateringar.

Utseendemässigt är det knappast någon revolution att snacka om. Här har Mercedes i stället gått försiktig fram genom att främst arbeta om fronten. Den så kallade diamantgrillen har tagit plats på CLS. Dessutom har stötfångaren omarbetats med mer mjuka linjer och färre skarpa veck. Luftintagen har samtidigt passat på att växa till sig.
Största exteriöra nyheten är strålkastarna. LED-strålkastare är standard och som tillval finns Multibeam LED-strålkastare som helt enkelt är en typ av LED matrix-lösning. Med hjälp av en kamera i vindrutan anpassas ljusbilden med hjälp av 24 flexibla LED-kluster som kan dimmas ned i 255 steg.
En ny finess är också att bilen ”välkomnar dig” med blått ljus i strålkastarnas lysdiodslingor när du låser upp bilen.

Interiört känner man igen sig från tidigare. Den största skillnaden är infotainmentskärmen som inte längre är integrerad i instrumentpanelen utan i stället är fristående som om en läsplatta vore monterad på instrumentbrädan. Denna mäter i sitt största utförande åtta tum över diagonalen.
Infotainmentsystemet innehåller allt från 3D-navigation från Garmin till handsfree-telefoni med HD-ljudkvalitet. Systemet har också ett eget SIM-kort för att man ska kunna nyttja funktioner som Internet och”Mercedes connect me” som är ett system som ringer nödsamtal vid exempelvis en olycka men som också kan användas för att via mobiltelefonen kommunicera med din bil för att ta reda på dess status, exempelvis hur mycket bensin eller diesel det finns kvar i tanken.

Under huven har det också hänt grejer. Nya motorer har tillkommit och medan andra har justerats. Alla är Euro 6-klassade.
CLS 220 BlueTec är en ny fyrcylindrig dieselmaskin med tvåstegsturbo som levererar 170 hästkrafter och 400 newtonmeter. CLS 250 CDI heter från och med nu CLS 250 BlueTec. V6-dieseln CLS 350 BlueTec har pumpats upp från 252 till 258 hästkrafter. Vridmomentet på 620 newtonmeter består.
CLS 400 är ny på bensinsidan och ersätter CLS 350. Cylindervolymen är densamma, det vill säga 3,5 liter men effekten ligger på 333 hästkrafter i stället för 306. Vridmomentet har också fått sig en skjuts uppåt, från 370 till 480 newtonmeter. CLS 500 kvarstår som toppalternativet (om man inte väljer AMG) och har fortsatt 408 hästkrafter och 600 newtonmeter.
Fyrhjulsdrift finns nu till fyra av motoralternativen i stället för bara två som tidigare.
Automatlådan 7G Tronic är ersatt med 9G Tronic som har, precis som namnet avslöjar, nio växlar. Den nya automatlådan sägs erbjuda både bättre komfort och lägre förbrukning än sin föregångare.

Vill man vara värst är det AMG-modellerna man ska sikta på. Effektuttagen är desamma som tidigare, 557 och 585 hästkrafter beroende på om det finns en S på bakluckan eller inte. Fyrhjulsdrift finns för den som vill ha extra grepp. Som snabbast avverkas 0-100 km/h på 3,6 sekunder.

Alla nyheter och förändringar på CLS berör både fyrdörrarscoupén och Shooting Brake-versionen.

Visa kommentarer
NUVARANDE Mercedes CLS facelift officiell – fakta och bilder
NÄSTA Gödselspridare totalslaktar Suzuki Swift