Mercedes utmanar ärkerivalen BMW ActiveHybrid 5 med två egna hybridbilar baserade på taxifavoriten E-klass. 750 newtonmeter och 0,42 liter milen i blandad körning!

Detroitsalongen bjuder på mer kommande duster mellan biltillverkarna, och denna gång är det Mercedes som bjuder upp BMW till snåldans med två hybridbilar samtidigt – E 300 BlueTec Hybrid med dieselmotor och E 400 Hybrid med bensin.

Närmast till hands är det att jämföra BMW ActiveHybrid 5 med den större hybridmotorn i E 400 Hybrid. Båda drivs av en sexcylindrig bensinmotor som kopplas i hop med var sin elmotor. I Mercedes tolkning av konceptet är motorn en 3,5 liter stor V6 på 302 hästkrafter och 370 newtonmeter som tillsammans med elmotorn ger en total effekt på 328 hästkrafter och 630 newtonmeter. Att konkurrenten ActiveHybrid 5 har en snarlik totalteffekt på 340 hästkrafter och 450 newtonmeter är troligtvis ingen slump.

0-100 avverkas i E 400 Hybrid på 6,7 sekunder och bilen har en toppfart på 209 kilometer i timmen. Men poängen med hybridbilar som Mercedes E 400 Hybrid är förstås att få bilen att gå så snålt som möjligt. Sett ur blandad körning drar E 400 Hybrid i snitt 0,87 liter per mil vilket inte är lika imponerande om man jämför med BMW:ns 0,64.

För är det snålracet man vill vinna ska man snegla åt E 400 Hybrids mindre syskon E 300 BlueTec Hybrid, som med sin totalt 231 hästkrafter och 750 newtonmeter starka motor inte drar mer än 0,42 liter per mil. Men även om E 300 Hybrid BlueTec jämfört med storasyster E 400 Hybrid är i ett effektmässigt underläge betyder inte det att bilen inte kan röra på sig. 0-100 går på 7,5 sekunder och toppfarten nås vid 242 kilometer i timmen.

Utsläppen hålls nere på 109 gram koldioxid per kilometer bland annat tack vare att E 300 BlueTec Hybrid klarar att åka i jämna hastigheter upp till 160 kilometer i timmen enbart på elmotorn. Dieselmotorn stängs då av helt, något Mercedes själva kallar för ”segling”. Andra snåltekniker är start/stopp-funktionen och att bilen laddar batterierna vid inbromsningar.

Något som sparat utvecklingskostnader och utrymme är att Mercedes kunnat använda E-klass som den är utan att göra alltför stora ingrepp i bilen för att få plats med litium-jonbatterierna. Det för i sin tur med sig att E-klassarna i hybridform har samma lastutrymme som vanliga E-klass.

Både E 300 Hybrid och E 400 Hybrid kommer att börja säljas under 2012. När BMW ActiveHybrid 5 tar steget från konceptbil till produktionsfärdig är inte klart.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer