Hans Hedberg befinner sig i elbilsland nummer ett för att köra elbil. Han är med andra ord i Norge och där bekantar han sig med Mercedes första moderna elbil – EQC 400 4Matic.

Hej Hans! Måste bara börja med bilden ovan, vad gör du på den?
– Ser du inte det? Jag leker Jan Boklöv, det är ju V-stilen som jag illustrerar så fint. Jag befinner mig i Holmenkollen strax utanför Oslo, klassisk mark för både skidåkare och backhoppare. Du ser hoppbacken på nästa bild.

Det förklarar saken! Låt oss fokusera på Mercedes EQC i stället.
– Mercedes första elbil, bortsett tidigare Electric Drive-modeller, känns mer konservativ än konkurrenterna Audi e-tron, Jaguar I-Pace och Tesla Model X. Nämnda trio vill sticka ut och upplevas annorlunda. EQC vill, trots sin drivlina, te sig som nästan vilken Mercedes-suv som helst. Lite GLC- och GLE Coupé-feeling. Den är ju i grunden en GLC, dock något större.

Mercedes EQC 400 4Matic i Holmenkollen

Batterier och drivlinekomponenter brukar kunna stjäla utrymme, gör de det i denna konfiguration?
– I princip inte. Batterierna är lågt placerade i golvet mellan hjulaxlarna, så kupéutrymmet fungerar utmärkt för exempelvis en tvåbarnsfamilj. Bagageutrymmet är något trängre än i vanliga GLC, men det finns stuvfack under lastgolvet.

Mercedes EQC 400 2019

Hur är EQC att köra då?
– Det får jag inte berätta nu. Mercedes har lagt munkavle på mig och de andra som är här i dag. Om en dryg vecka får jag lov att berätta, så låt oss ta ett snack igen då.

På så vis. Något annat du vill ta upp?
– Jag såg att du rabblade utrustningsnivåer, tillvalslistor och priser i går, så jag går inte närmare in på det. Men 798 900 kronor är ett jämförelsevis bra pris, även om det är mycket pengar. Visst får du ett lite mindre batteri än hos konkurrenterna, men räckvidden är ändå i samma trakter.

Håll utkik på teknikensvarld.se den närmaste tiden om du vill veta hur EQC fungerar och beter sig när den inte är stillastående.

Visa kommentarer