Mercedes EQE rullar ljudlöst på svenska iskristaller

En helelektrisk variant av Mercedes E-klass är på gång. Just nu rullar bilen – EQE – uppe i trakterna runt Arvidsjaur.

Mercedes EQ-serie, det vill säga märkets elektriska bilmodeller, är på väg att växa från dagens EQC och EQV till att inom ett par år även innehålla EQA, EQB, EQE och EQS. Merparten av modellerna har du hört talas om tidigare, men EQE är kanske en nyhet för vissa av er. Denna modell är helt enkelt Mercedes elektriska motsvarighet till E-klass, och vi har bilder som ger oss en skymt av vad som komma skall.

Mercedes EQE kommer att, precis som sitt större syskon EQS, att baseras på nya MEA-plattformen som är framtagen för renodlade elbilar. EQE går därmed inte samma väg som EQC som baseras på vanliga GLC. På så vis kan detaljer optimeras för elektriskt bruk, exempelvis batteriplaceringen eftersom bottenplattan är konstruerad för att hålla sig platt och inte inkräkta på de interiöra utrymmena.

Mercedes EQE

Foto: CarPix

En snabb blick på spionbilderna gör det lätt att förväxla bilen med EQS, men vår spionfotograf säger att denna bil är tydligt mindre, sannolikt en aning mindre än nuvarande E-klass. Utöver det finns det detaljer som gör att vi kan slå fast att det inte rör sig om en EQS. Exempelvis är bakluckan en traditionell sedanbacklucka, inte en halvkombibaklucka som på EQS, och det högt placerade mittbromsljuset sitter inte i bakrutans ovankant utan är integrerat på bakluckan. Fönsterlinjen över bakdörrarna är annorlunda, ytterbackspeglarna likaså samt fronten är avvikande i jämförelse med storebrorsan.

Mercedes EQE

Foto: CarPix

EQE kommer att, precis som EQS, att erbjudas med fyrhjulsdrift. Då handlar det om kraft från två elmotorer som tar hand om var sitt hjulpar. Det finns obekräftade uppgifter som säger att den fyrhjulsdrivna varianten blir enda alternativet inledningsvis, men att en bakhjulsdriven EQE troligtvis kommer i ett senare skede.

Mercedes EQE

Foto: CarPix

Marknadslanseringen äger antagligen rum under 2022, men den färdiga bilen får vi förmodligen se redan under hösten 2021 i samband med IAA-bilsalongen i München. Frankfurt har ju som bekant blivit av med den, trots att staden anordnat evenemanget sedan 1951.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer