På Genèvesalongen ska Mercedes visa konceptbilen F 800 Style som ska vara något av en förhandsvisning av nästa CLS som inför 2011 kommer i ny upplaga. Dessutom visar F 800 Style upp en rad intressanta tekniska nyheter samt två olika drivlinor – ett bränslecellsystem och ett plug in-hybridsystem.

I lördags läckte bilder och knapphändig information om Mercedes F 800 Style ut på nätet och det är antagligen det som fick Mercedes att under måndagen välja att släppa all information kring bilen.
Mercedes F 800 Style är en 4,75 meter lång konceptbil ämnad för Genèvesalongen som startar nästa vecka. Men den är egentligen mer än så då den sägs ge oss en liten glimt av hur nästa generation CLS kommer att te sig, en bil som lär presenteras i höst och lanseras i början av nästa år. Enligt rykten sägs den dessutom visa hur en lillebror till CLS kan komma att se ut i framtiden. En fyrdörrarssedan med coupéliknande linjer som storleksmässigt i så fall är tänkt att hamna mellan C-klass och E-klass. Vissa rykten har redan gett den nya modellen beteckningen CLC. Hur det blir med det återstår att se men det låter inte omöjligt med tanke på att nuvarande CLC (coupéversion av C-klass är av gammal konstruktion).
Även om F 800 Style sägs vara en förhandstitt på hur nästa CLS kommer att föra sig formmässigt så är det en rad element som vi redan nu kan räkna bort. Först och främst handlar det om de bakre dörrarna som på F 800 Style inte öppnas på konventionellt vis, utan de är i stället fastsatta på en sorts svängarm (motsvarande pivot-funktionen på exempelvis datorskärmar) och i öppet läge glider bakåt längs med karossen. En avancerad variant på skjutdörr helt enkelt. B-stolpar saknas så när de konventionella främre dörrarna samt bakdörrarna är öppna bildas ett brett och smidigt insteg till kupéutrymmet.
En annan grej med F 800 Style som vi inte kommer att få se i nästa CLS är interiören med sin futuristiska formgivning. Stolarna är också något åt det extravaganta hållet, precis som det ska vara i en konceptbil. De är uppbyggda som lättviktskonstruktioner i materialen magnesium, kolfiber och träfanér.
När vi ändå är inne och berör bilens interiör kan vi gå igenom några de tekniska nyheterna som F 800 Style bjuder på. En intressant och spännande detalj är det HMI-system (Human-Machine Interface – gränssnittet mellan människa och maskin) som är en vidareutveckling av COMAND-systemet (Cockpit Management and Navigation Device) som gör styrandet av navigation, radio, telefon, klimatanläggning och andra funktioner betydligt enklare och mer trafiksäkert. HMI-systemets hjärta består av en kamerabaserad pekplatta, placerad på mittkonsolen, vars kamera spelar in handens rörelser över plattan. På mittkonsolens ovandel finns en skärm som visar handen i transparent form och fingrarnas konturer. HMI-systemets knappar visas genom fingrarnas konturer vilket gör att man med handen inte täcker knapparna som man annars gör när man trycker på konventionella knappar. Mjuka tryck med fingrarna på pekplattan motsvarar knapptryck på skärmen. Förutom att trycka kan man stryka fingrarna över pekplattan för att vrida, zomma och andra möjligheter. Det fungerar med andra ord ungefär som en iPhone, men med den skillnaden att du alltid ser vad du trycker på. Du täcker inte knapparna med fingrarna.
En annan nyhet som man som förare har användning för interiört är en förbättrad navigationskarta vars system har vad Mercedes kallar ”Range on Map”. Eftersom F 800 Style är tänkt att först och främst nyttja eldrift i större utsträckning (mer om det nedan) så samverkar nagivationssystemet med informationen som batterierna delar med sig av. Enkelt förklarat ser man bilens för stunden maximala aktionsradie på navigationskartan i form av en cirkel (360 grader) runt om bilens position.
Mercedes har i dag något de kallar Distronic Plus på flera av sina bilar. Under beteckningen döljer sig deras avståndsfarthållare. På Distronic Plus-systemet i F 800 Style har de utökat funktionaliteten med något de benämner ”Traffic Jam Assistans”. Detta tilläggssystem håller inte enbart avståndet till framförvarande fordon utan kan dessutom följa detta. F 800 Style kan alltså följa framförliggande fordon i farter från stillastående upp till 40 km/h, även i kurvor och svängar. Men systemet följer inte framförvarande fordon blint. Om fordonet framför byter fil, exempelvis tar av vid en avfart, känner systemet av det via beräkningar av en mängd data. Det ”automatiska styrandet” kan så klart avbrytas av föraren när som helst. Detta genom att helt enkelt lägga händerna på ratten och själv styra aktivt.
Pre-Safe är ett annat system som vidareutvecklats och nu benämns Pre-Safe 360.
Pre-Safe 360 förbättrar bilens passiva säkerhet och nyheten i F 800 Style är att systemet nu även övervakar bakom bilen. Systemet känner alltså av om en kollision är nära förestående bakifrån. 600 millisekunder innan själva kontakten mellan fordonen bromsar Pre-Safe 360 ned bilen automatiskt vilket ska förhindra sekundära olyckor, exempelvis att bilen slungas fram in i en korsning eller in i en fotgängare på ett övergångsställe.

Nu över till bilens drivlina, eller rättare sagt två drivlinor eftersom Mercedes presenterar F 800 Style med två olika varianter. Den ena är en elektrisk historia baserad på bränslecellsteknik. Konfigurationen består av en bränslecell under motorhuven på bilen, en elmotor (136 hk/290 Nm) placerad vid bakaxeln, litiumjonbatteri bakom baksätets rygg samt fyra bränslecelltankar placerade två under baksätet samt två i transmissionstunneln under bilen. Systemet är en variant på det som redan presenterats i B-klass F-Cell som därmed visar sin flexibilitet. I B-klass F-Cell är systemet anpassat för framhjulsdrift medan det i F 800 Style är anpassat för bakhjulsdrift.
Den andra drivlinevarianten är plug in-hybridkonfiguration liknande dem som återfinns i S 400 Hybrid (ej plug in) och konceptbilen Vision S 500 Plug-in Hybrid. Systemet består av en V6 direktinsprutad bensinmotor på cirka 300 hästkrafter samt en hybridmodul (elmotor) på omkring 109 hästkrafter. Totalt handlar det alltså om 409 hästkrafter. Elmotorn är integrerad i 7G-Tronic-lådans transmissionshus medan litiumjonbatterierna är placerade under baksätet. När batterierna börjar sina kan man ladda upp dessa igen via ett vanligt eluttag. Toppfarten för F 800 Style med plug in-hybrid-teknik ligger på 250 hästkrafter och 0-100 km/h går på rappa 4,8 sekunder. Vid körning på enbart el, vilket man kan göra i upp till tre mil, är toppfarten begränsad till 120 km/h.
Fina siffror men ännu finare är förbruknings- och utsläppssiffrorna. Mercedes anger att bilen med denna drivlinekonfiguration vill ha 0,29 liter bensin per mil och släpper därmed släpper ut endast 68 gram koldioxid per kilometer. Kör man enbart på elmotor blir utsläppet självfallet noll (om man bortser från hela kretsloppet med elen man tankar batterierna med).

Mercedes berättar en annan intressant grej i sitt massiva pressmeddelande. S 500 Plug-in Hybrid ska börja serieproducerad i samband med lanseringen av nästa generation S-klass, alltså ungefär om tre år.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer