Vart är världen på väg egentligen? I BMW-lägret snackas det om det förbjudna – att börja montera ned V6-motorer i vissa modeller. Nu kommer uppgifter som säger att Mercedes om tre år skippar sina V6:or till förmån för raka sexor.

Sexcylindriga motorer har sina fans över hela världen. Men fansen är uppdelade i två läger. De som tycker att sex cylindrar ska vara placerade i rad och de som tycker att de ska placeras tre och tre på motsatt sida om varandra och därmed bilda ett V.
Båda cylinderkonfigurationerna har sina för- och nackdelar. Exempelvis är V6-motorn mer lättplacerad än en rak sexa tack vare att den kräver mindre utrymme. En fördel med det är att man kan med motorns hjälp justera en bils naturliga balans och tyngdpunkt på ett lättare sätt än med en rak sexa. Däremot har sex cylindrar i rad en mjukare, mer balanserad gång än en V6-motor, något som dock var mer påtagligt förr i tiden. Vilken motor som låter bäst är också en ständig diskussion, vissa säger V6, vissa säger rak sexa.

Dessa båda läger kan också appliceras på BMW- respektive Mercedes-frälsta. Förstnämnda håller raka sexan främst medan sistnämnda diggar V6:an. Men nu ser de båda biltillverkarnas motorfilosofier ut att kunna korsas. Tidigare i år har vi skrivit om att nästa generation BMW M3 kan komma att få en V6-motor. Nu är detta mer eller mindre endast ryktesstadiet, men ändå. En V6-motor i M3, nästan värre än att svära i kyrkan.
Det senaste kommer från brittiska Car Magazine och gör gällande att Mercedes lanserar en ny generation motorer 2015 och att bland dessa hittar vi raka sexor som ersätter dagens V6:or. Det är en ingenjör på Mercedes som ska ha yppat informationen.

Enligt uppgifterna blir både bensin- och dieselsexorna raka och kommer att förses med enkel eller dubbel turbo, beroende på version. Nu är det inte så att det är första gången i världshistorien som Mercedes placerar raka sexor under huven. Mercedes har väldigt många raka sexor i sitt bagage, även så sent som på 2000-talet.
Uppgifterna från Mercedes-ingenjören innehåller också information om att en ny serie produktionsmässigt kostnadseffektiva fyrcylindriga motorer lanseras 2015, liksom en ny serie V8-motorer som med turboladdning klarar sig med en cylindervolym på endast 4,0 liter.

Diskutera: Är du anhängare till V6:or eller raka sexor?

Visa kommentarer