Laddhybridversionen av Mercedes GLE blir ingen billig sak – priset för GLE 350 de 4Matic är 735 000 kronor, men för det får man ett ovanligt stort batteri, möjlighet till snabbladdning och rekordlång räckvidd.

Mercedes är i stort sett ensamma om att erbjuda en dieselladdhybriddrivlina. Den finns i C- och E-klass och numera även i stora suven GLE. Då heter den GLE 350 de 4Matic. Nu har den fått svenskt pris och går att bygga ihop på Mercedes svenska hemsida där den kostar från 735 000 kronor.

Priset är inte häpnadsväckande, närmaste konkurrenten BMW X5 xDrive45e kostar till exempel från 789 000 kronor. Mest intressant med GLE 350 de är den seriösa satsningen på el. Den fyrcylindriga tvålitersdieseln på 194 hästkrafter får stöttning av en 136 hästkrafter stark elmotor och den ska klara att driva bilen ensam upp till 9,9 mil (WLTP) på en laddning. Det är betydligt längre än alla andra laddhybrider på marknaden.

LÄS MER: Provkörning av Mercedes GLE 300 d 4Matic

Förklaringen till den långa räckvidden är det jättestora batteriet. Litiumjonbatteriet har en nettokapacitet på hela 23,4 kWh. Den totala kapaciteten är 31,2 kWh. GLE 350 de sticker också ut med sin snabba laddning. Den har en CCS-kontakt och kan snabbladdas med upp till 60 kW.

Mercedes_GLE_350_de_02

GLE 350 de är ganska snabb på att förbruka elen också, dessvärre. Angiven elförbrukning enligt WLTP är skyhöga 3,08–3,83 kWh/mil. Elmotorn orkar skjuta det stora lasset på egen hand upp till 160 km/h och 0-100 km/h (med båda motorerna igång) går på 6,8 sekunder. Blandad förbrukning anges till 0,07–0,11 l/mil och koldioxidutsläppet rör sig inom spannet 18-28 g/km. Dragvikten är 3 500 kg, precis som på vanliga GLE utan laddhybriddrift.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer