Bara ett ögonkast bort från Peking-salongens stora världspremiär Audi Q5 står Mercedes motsvarighet GLK. Nu i mer eller mindre produktionsfärdigt skick, till skillnad från de konceptversioner som visades i Detroit.

På bilsalongen i Detroit i slutet av januari visade Mercedes upp två versioner av kommande GLK – terränginriktade GLK Freeside Concept samt stadsbetonade Townside.
Mercedes GLK är Stuttgart-tillverkarens nya mindre suv som ska ta upp kampen med bland annat BMW X3 och Volvo XC60, men så klart också Audis nya tillskott Q5 som du kan läsa mer om via länken nedan.
Bilderna här visar att de båda GLK-versioner som visades i Detroit inte skiljer sig nämnvärt från den mer produktionsklara bil som just nu visas på bilsalongen i Peking, eller Beijing, om man nu väljer att kalla staden vid det mer internationellt gångbara namnet.

Mercedes GLK baseras på nya C-klass vilket betyder att stora delar av mekanik och teknik plockas rakt av. Det betyder också att de båda bilarna ska byggas i samma fabrik i nordtyska Bremen.
Precis som en annan konkurrent – VW Tiguan – kommer GLK i tre olika versioner beroende på om spekulanterna är ute efter ett terrängfordon eller en milslukare för motorvägen. Den sportigaste versionen som trivs bäst på slät asfalt får 19-tumshjul med lågprofildäck, med 20-tumshjul som tillval. Fjädringen på denna är sänkt och styvare än hos övriga versioner, så någon körning över stock och sten är knappast att tänka på. För den som vill ha möjlighet till att köra med sin GLK i skogsbrynet bör välja ”mellanversionen” som är kapabel till en aning med offroad-körning. Vill man i stället ge sig djupt in i skogen så bör man välja den version som är mest offroad-betonad. Är man dessutom sugen på att korsa grannens leriga åkermark gör man bäst i att välja tillvalet 4Matic, det vill säga fyrhjulsdrift på Mercedes-språk. Som standard är Mercedes GLK bakhjulsdriven.

453 centimeter långa GLK kommer till en början att erbjudas med fyra olika motoralternativ. Två bensinare – GLK 280 med en V6 på tre liter och 231 hästkrafter samt GLK 350, också en V6 men här på 3,5 liter och med 272 hästkrafter. På dieselsidan kommer fyrcylindriga GLK 220 CDI med 170 hästkrafter fördelade över 2,1 liter samt GLK 320 CDI, en V6 på tre liter med 224 hästkrafter. Dessa fyra modellversioner får alla tillgång till 4Matic och den sjuväxlade automatlådan 7G.
Mercedes kommer i framtiden med att all sannolikhet att erbjuda GLK med BlueTec-diesel och hybridteknik under huven och eftersom GLK baseras på C-klass finns det även chans för GLK att bli ruggigt snabb i AMG-kostym, då med samma motor som i nya C 63 AMG.

Mercedes GLK dyker upp hos bilhandlarna ungefär samtidigt som Audi Q5, det vill säga i oktober. Några priser är inte fastställda i nuläget.

Läs mer

    Provkörning

      Test

        TV-TV

          Visa kommentarer
          NUVARANDE Mercedes GLK-premiär i Peking
          NÄSTA Audi Q5 – suv i sportdress