I slutet av förra året angrep vi Mercedes för deras felangivna tjänstevikter och redan nu kommer resultatet – Mercedes skapar nya rutiner för att i framtiden kunna ange rättvisande tjänsteviktsuppgifter.

Felangivna tjänstevikter har varit ett utbrett problem inom fordonsindustrin under de senaste 10-15 åren. Avvikelser på 80-100 kg har vi fått anse vara acceptabla, men bland annat Volvo och Mercedes har visat på betydligt större avvikelser än så. Något som vi påtalat under årens lopp, vilket bland annat ledde till att Volvo gjorde om i sina rutiner.
Så från att ha varit nästan värst i branschen är man nu ett riktmärke – Volvos viktuppgifter går att lita på. Under de senaste testerna har uppgifterna stämt helt, eller så har bilen i fråga vägt mindre än vad tillverkaren angivit. Då blir det fel åt rätt håll i alla fall.

Mercedes-C-klass-Kombi-algtest-animerad-liten

I Mercedes fall har problematiken varit synlig för oss under väldigt lång tid. Så sent som i våras vägde en testad S 400 Hybrid nästan 300 kg mer än vad den skulle och när den C 220 BlueTEC som testades i i höstas (testet publicerat i Teknikens Värld nummer 25/2014, du kan ladda ned det här) rullade upp på vågen blev resultatet 245 kg mer än vad tillverkaren angivit som tjänstevikt. Ett testresultat som nu får direkt resultat i form av förändrade rutiner hos Mercedes.
 

Mercedes kommenterar

Bilar producerade efter den 16 november uppges nu med unik vikt för det aktuella exemplaret. Det innebär alltså att det är denna vikt som Mercedes-Benz kommer att rapportera som tjänstevikt till Transportstyrelsen och under förutsättning att de accepterar detta förfarande kommer denna vikt att anges som tjänstevikt på registreringsbeviset framöver. Vi räknar med att några av dessa bilar kommer att registreras på den svenska marknaden redan under 2014.

Med vänlig hälsning

Fredrik Wahrolén,
PR- och kommunikationschef
Mercedes-Benz Sverige AB

Tjänstevikt, totalvikt och maxlast – vad säger lagboken?

Vad är tjänstevikt?
Den svenska tolkningen av begreppet tjänstevikt baseras på ett driftfärdigt fordon med alla vätskor och full tank samt en förare som väger 70 kg.

Vad är totalvikt?
Det är maxgränsen för vad fordonet får väga totalt med passagerare och last inkluderat.

Vad är maxlast?
Enkelt uttryckt är maxlasten skillnaden mellan tjänstevikten och totalvikten, så många kilo får du lasta bilen med.

Vad står det i lagboken?
När totalvikten överskrids blir fordonet olaglig att framföra då man anses ha överskridit maxlasten. Den överskjutande vikten räknas om till en procentsats i förhållande till maxlasten – en procentsats som sedan står som grund för bestraffningen. Upp till 20 procents överlast innebär böter och bötesbeloppet är 2 000 kronor. Polisen gör då en bedömning om färden kan fortsätta eller om
man måste lasta av.
Om överlasten är mellan 21-30 procent blir bötesbeloppet 2 500 kronor och fortsatt färd förbjuds. Om man lastar av överlasten så får färden fortsätta. Mellan 31-40 procent överlast är bötesbeloppet 3 000 kronor. Om överlasten är över 40 procentblir bötesbeloppet 4 000 kronor.
Transportstyrelsen kommer att göra en individuell bedömning om överlasten är över 20 procent. Vid 40 procent eller mer så är normalfallet att körkortet dras in på två månader.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer