Produktionen av Mercedes lyxbil S-klass har startat igen, efter coronaavbrottet, i fabriken i Sindelfingen. Mercedes går också vidare med planerna på att visa en ny S-klass samt den lyxiga nya elbilen EQS senare i år.

Flera tillverkare har under coronakrisen tvingats trycka på pausknappen i sina bilfabriker och på sina utvecklingsavdelningar. Men Mercedes verkar ha återhämtat sig bra.
Ett viktigt projekt för Mercedes har varit att få ut en helt ny generation S-klass med därtill hörande elbil EQS. Och nu bekräftar Mercedes att trots problemen under våren kommer de två lyxbilarna presenteras som planerat. Enligt uppgifter i Tyskland ska de nya bilarna vara beställningsbara i september med de första leveranserna i november.
Enligt Mercedes produktchef Jörg Burzer är de två modellerna ”absolut nödvändiga” för företaget och projektet har haft högsta prioritet.

Elbilen EQS kommer främst att utmana Tesla Model S på marknaderna världen över. Nya S-klass är en viktig modell för Mercedes då det brukar vara den bilen som är först med ny teknik och med nya finesser. Vi kan vänta oss att nya S-klass kommer med en ny nivå av assistanssystem och att den blir mer självkörande än dagens S-klass och E-klass. Mercedes har också aviserat fler tjänster över Internet och att bilens mjukvara ska kunna uppdateras via nätverket.

Mercedes S-klass Coupé facelift 2018

Dagens S-klass finns även i ett slankt coupéutförande.

Mercedes visade konceptbilen Vision EQS på bilsalongen i Frankfurt för knappt två år sedan och alla väntar sig att den bilen är en snarlik förlaga av nya EQS.
Både nya S-klass och EQS kommer att byggas i Mercedes fabrik i Sindelfingen nära Stuttgart. Där byggs dagens S-klass som presenterades 2014.

Nya S-klass blir till storlek lik dagens bil men det blir lite bredare mellan hjulen. S-klass byter också plattform och går över till Mercedes MRA-design för bakhjulsdrivna bilar. Vi kan räkna med mildhybrider och laddhybrider tillsammans med sexcylindriga trelitersmotorer. Det har också viskats om en version med en fyraliters V8:a under huven.
På insidan väntas Mercedes hålla fast vid två bildskärmar men där skärmen till höger blir betydligt större än i dag. Mercedes ska fortsätta bygga Maybach-versioner av S-klass.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer