Mercedes lanserar 9-växlad automatlåda

Från och med i höst går det att få Mercedes E-klass med en ny niostegad automatlåda. Den nya 9G-Troniclådan ersätter gamla 7G-Tronic, är starkare och ger lägre förbrukning.

För fyra år sedan rapporterade vi att Mercedes hade satt ingenjörer på att utveckla en nioväxlad automatlåda, nu är den här. Eller i höst är den här, närmare bestämt. Då lanseras nyligen ansiktslyfta E-klass med den nya växellådan som kallas 9G-Tronic.

Den stora dieselsexan E 350 BlueTec blir först att få den nioväxlade automaten som standard och får då en blandad förbrukningssiffra på 0,53 l/mil och utsläpp på 138 g/km. För kombin är siffrorna 0,55 l/mil och 144 g/km.

Syftet med att ha hela nio växlar är motorn alltid ska kunna arbeta på optimalt varvtal och att i hög fart hålla varvtalet så lågt som möjligt. E 350 BlueTec ska till exempel inte varva mer än 1 350 r/min på nians växel i 120 km/h.

Det finns förstås en gräns för när det inte lönar sig att stoppa i fler växlar, som är tunga, men Mercedes hävdar att de inte har passerat den. De säger ingenting om vikten men rent storleksmässigt kräver 9G-Tronic inte mer plats än 7G-Tronic. Den nya automatlådan är konstruerad för att kunna utgöra en del i ett hybridsystem och ska klara vridmoment på upp till 1 000 newtonmeter. Det betyder att även de allra starkaste AMG-modellerna nu kan få lägre förbrukning. Gamlingarna S 65 AMG och CL 65 AMG är i dagsläget utrustade med en femstegad Speedshift-låda eftersom 7G-Tronic inte orkar med deras höga vridmoment.

9G-Tronic blir inte dyrare än 7G-Tronic och kommer att spridas över Mercedes modellutbud under de närmaste åren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer