Mercedes nöjda med tre stjärnor för Citan i Euro NCAP-krocktest

Varumärket Mercedes, synonymt med krocksäkra bilar som får höga poäng i Euro NCAP:s krocktester, får sig nu en törn. Euro NCAP har krocktestat Mercedes Citan Kombi. Slutbetyg: låga tre stjärnor. Mercedes uppges vara nöjda med det.

När Mercedes presenterade sin senaste transportbil Citan för ungefär ett år sedan möttes både bilen och biltillverkaren genast av ilska. Anledningen var enkel. Mercedes hade tagit en Renault Kangoo och genomfört lite förändringar till utseendet samt satt på sina egna emblem. Inte värdigt varumärket Mercedes, löd flera kommentarer. Den typen av uttalanden lär inte bli färre efter att Euro NCAP nu krocktestat bilen.

Euro NCAP har testat den familjeinriktade versionen kallad Mercedes Citan Kombi. Det slutade i moll.
Tre stjärnor av fem möjliga blev totalbetyget. Väldigt få bilar av i dag landar på så lågt krocksäkerhetsbetyg.
Mercedes Citan Kombi kom upp i 74 av 100 möjliga poäng i vuxenskyddet, 69 av 100 i barnskyddet, 56 av 100 i fotgängarskyddet och låga 33 av 100 i grenen säkerhetsassisterande system.

Sett till vuxenskyddet anses kupéutrymmet vara stabilt då det inte deformerades, men instrumentbrädan utgör en fara för de åkandes knän och lårben vid en frontalkrock, oavsett på och i vilken position man sitter. Skyddet mot bröstkorgen hos de åkande rankas också som svagt. Vid krock från sidan anses skyddet mot de åkandes huvuden vara bra, men krockgardinen som ska fällas ut vid kollisionsögonblicket utlöstes inte korrekt utan fastnade på bilbältets infästning i B-stolpen. Även vid stolpkrocktestet, som också det utgörs mot bilens sida, fastnade krockgardinen på samma sätt. Mercedes har lovat att se över och förbättra krockgardinernas funktionalitet. Vid stolpkrocktestet uppmättes mycket dåligt skydd mot de åkande i brösthöjd.
Dessutom uppstod ett mellanrum mellan B-stolpe och skjutdörrens framkant vilket kan vara mycket farligt för armar och ben hos de åkande.
Vid kollision bakifrån uppmättes svagt skydd mot pisksnärtskador.

Barnskyddet anses vara gott utan att utgöra en risk för varken barn i treårsåldern eller 6-månadersåldern. Passagerarkrockkudden kan inte inaktiveras och därmed får man inte heller fästa en bakvänd bilbarnstol i passagerarframsätet. Dessutom är det svårt att få plats med bilbarnstolar av klasserna 2 och 3 och extra omsorg behövs för att kunna nyttja Isofix-fästena för ändamålet. Euro NCAP påpekar att bilens instruktionsbok är undermålig på att förklara hur man fäster bilbarnstol i bilen. Det finns dock en uppdaterad instruktionsbok som bilar levererade senare än ett visst datum är utrustade med. Denna ska också gå att ladda ned på Mercedes hemsida.

Fotgängarskyddet är inget att skryta med. Stötfångaren fram ger överlag bra skydd för fotgängarna men huven anses vara farlig, främst för vuxna.

Säkerhetsassistsystemen anses inte vara godkända. Antisladdsystem, ESP, är förvisso standard, men bältespåminnare finns endast på förarplatsen och hastighetsvarnaren är bara visuell. Något form av ljudlig varning är ett måste för att få poäng av Euro NCAP.

På det hela fick alltså Mercedes Citan Kombi tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, ett betyg som Euro NCAP uppger att Mercedes är nöjda med. Det finns inga jämförbara betyg från test med motsvarande biltyp under senare års hårdare regelverk. Renault Kangoo, alltså den bil som Mercedes Citan i själva verket är, krocktestades 2008 och fick då fyra stjärnor.

Mercedes är som tidigare nämnt kända för sin krocksäkerhet. Sedan 2009 har de fått idel fem stjärnor. Under hela 2000-talet har man fått fyra stjärnor som sämst. Citan är alltså det sämsta Mercedes uppnått betygsmässigt sedan C-klass misslyckades 1997 med två stjärnor. Samma år som Mercedes A-klass välte i Teknikens Värld älgtest.

– Vi är besvikna över att ett företag med en så stark tradition inom säkerhet som Daimler skulle ta en gammal modell och i princip inte göra någonting för att se till att dess säkerhet är aktuell. Med lite mer uppfinningsrikedom kunde de ha förbättrat fästanordningarna (för bilbarnstolar, reds anm). De har helt enkelt inte spenderat pengarna. Vi vet att Mercedes kan göra mycket bättre, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.

Hela Euro NCAP:s redovisning för Mercedes Citan Kombi kan du läsa här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer