Snart är den uppdaterade versionen av Mercedes E-klass här och en av nyheterna den bjuder på är ny rattdesign. Nu avslöjar Mercedes dessutom mer om tekniken i den nya ratten som helt saknar knappar, men är fullpackad med teknik.

För drygt två månader senare presenterade Mercedes sin stora sedanmodell E-klass i uppdaterat utförande och då fick vi se en första bild på den nya rattdesignen som införs i samband med ansiktslyftningen. Mer än så fick vi inte veta, men det får vi nu.

Ratten som visades, och som ses på bild här nedan, är den sportigaste varianten i en serie om tre olika rattvarianter som kan fås till nya E-klass. Den heter Supersport och utöver den finns även Sport och Luxury. Luxury-ratten ses också här nedan, Sport-ratten har ännu inte visats på bild.

Mercedes-ratt-01

Supersport-ratten har, noga räknat, sex ekrar och en kraftig avfasning i underkant.

– Det är den vackraste ratten vi någonsin har byggt, säger Hans-Peter Wunderlich som är kreativ chef för interiördesign på Mercedes. Proportionerna mellan krockudden, ekrarna och kransen är i absolut harmoni. Krockkudden är inte dold, utan framhävd som en vacker sfär.

Mercedes-ratt-03

Luxury-ratten har en sirligare design och krockkudden är mer markerad än tidigare.

Vad man än tycker om designen så är tekniken i ratten intressant. Mercedes har nämligen helt och hållet gått ifrån vanliga, fysiska knappar på ratten. På rattekrarna finns endast släta ytor som fungerar på samma sätt som en pekskärm. Man kan till exempel höja eller sänka volymen genom att svepa med tummen på en särskild yta. Farthållaren styrs på samma sätt.

Mercedes inför dessutom kapacitiv teknik i rattkringlan som gör att den känner direkt när föraren lägger en hand, eller ens bara ett finger, på ratten. Detta för att man inte ska behöva rycka till lite i ratten för att visa för bilen att man inte har somnat när man kör med den adaptiva farthållaren med styrhjälp. Tekniken är dock inte helt ny utan finns hos vissa av Mercedes konkurrenter sedan tidigare.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer