De normalt sett skarpa konkurrenterna BMW och Mercedes har slagit sina påsar ihop. Ämnet är laddning av elbilar och laddhybrider, som i framtiden ska kunna ske trådlöst.

Samarbetet mellan de båda tyska koncernerna Daimler och BMW har kommit så pass långt att man till och med kan uppvisa en rad datorgenererade bilder på hur tekniken kommer att fungera. Med hjälp av två spolar, den ena monterad i en platta på marken, och den andra monterad i bilen, kommer elektricitet att överföras med hjälp av ett inducerat magnetfält.

Effekten i laddningen är i dagsläget beräknad till 3,6 kW, vilket ger en laddhybrid av i dag en laddtid på omkring tre timmar. Försök görs dock just nu på ifall det är möjligt att höja effekten till hela 7 kW.

Systemet fungerar så att du parkerar bilen över plattan på marken. Via trådlöst nätverk positioneras bilens spole och markspolen mot varandra.

Systemet ska fungera i alla väderlekar, och ska inte innebära någon fara för exempelvis katter som ligger under bilen, då det stängs av om några främmande föremål upptäcks mellan spolarna.

Bland annat Volvo och Toyota tror också på en framtid med laddning via induktionsspolar.

.

BMW Mercedes trådlös laddning
BMW Mercedes trådlös laddning

Foto: BMW, Mercedes, trådlös laddning


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer