Miljövänlig lyxkomfort står på schemat när Erik Wedberg är i Köpenhamn över dagen. Men hur miljövänlig är egentligen laddhybridversionen av Mercedes S-klass?

Hej Erik, hur är Köpenhamn?
– Till bredden fyllt av cyklister, och just i dag av stora Mercedes-bilar. Det är ju därför jag är här, för att köra nya Mercedes S 500 Plug-in Hybrid.

Och vad tycker du om den?
– Precis som de andra versionerna av S-klass är den makalöst tyst, bekväm, lyxig och teknikspäckad. Jag tror inte att någon skulle tacka nej till att bo i en S-klass en vecka eller två. Den är visserligen snålare än en vanlig S 500 men det vore fel att säga att den är snål, hittills har jag inte kunnat köra snålare än 0,81 l/mil. Det är inte så konstigt eftersom S-klassen är stor och tung, främst drivs av en V6-motor och har ett ganska litet batteripaket. Räckvidden vid körning på el är inte mer än 33 kilometer, officiellt.

Blir den dyr?
– Ja, men inte dyrare än en vanlig S 500. Priset är faktiskt exakt detsamma, laddhybridversionen går endast att få i den långa versionen, inte med fyrhjulsdrift och inte med Magic Body Control och grundpriset är 1 071 000 kronor. Närmast jämförbara konkurrent, Porsche Panamera S E-Hybrid, kostar från 1 085 000 kronor.

Hela provkörningen av Mercedes S 500 Plug-in Hybrid kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer