Downsizingtrenden håller i sig även i prestandabilsvärlden. Nu rapporteras det att Mercedes omtyckta V8 på 5,5 liter med biturbo som sitter i flera AMG-modeller ska försvinna. Den ersätts av en 4,0-litersmaskin.

Länge hängde Mercedes AMG-maskin på 6,2 liter och utan överladdning med, men till sist fick den ge sig för in kom en 5,5 liter stor V8 med biturbo-teknik (M 157). Den maskinen kom in i bilden redan 2011 och finns även utan överladdning (M 152). Sänkt förbrukning var en av anledningarna till att 6,2 liter sugmotor blev 5,5 liter turbomotor.

Mercedes-AMG GT S

Motorn som ersätter.

Nu kommer det rapporter om att biturbo-V8:an på 5,5 liter är på väg att läggas ned efter att ha utgjort hjärtat i ett flertal AMG-modeller de senaste fyra, fem åren. Sista modell att dra nytta av den erkänt fina kraften ur maskinen är Mercedes-AMG GLE 63 Coupé 4Matic som för tillfället står utställd på Detroitsalongen.

Ersättningsmotorn har redan gett sig tillkänna då den finns i nya sportbilen Mercedes-AMG GT och i nya Mercedes-AMG C 63. Denna nya maskin har också biturbo-teknik men har betydligt mindre cylindervolym på 4,0 liter. I AMG GT finns den i två utföranden, med 462 och 510 hästkrafter. I AMG C 63 ger den 476 och 510 hästkrafter. Fler versioner med andra effektuttag är att vänta, allt beroende på bilen som motorn ska bestycka.
Förutom att bjuda på lägre förbrukningssiffror än sin föregångare är fyralitersmaskinen dessutom lättare och mer flexibel med möjligheter till större effektuttag än 5,5-litersmaskinen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer