Tyska Mercedes kraftfulla diesel-V6-motor på 258 hästkrafter har stoppats i Tyskland. Den ska nämligen göras om för att släppa ut mindre kväveoxider.

Det är för stunden hektiskt för tyska biltillverkare med alla uppdateringar som ska genomföras för att få miljontals dieseldrivna bilmodeller att bli mindre hälsofarliga. Allt handlar dock inte enbart om uppdatering av mjukvara, den enklare men enligt många experter i princip menlösa vägen till en sänkning av utsläppen av kväveoxider. I vissa fall görs mekaniska förändringar, och det är just vad Mercedes uppges förbereda för att få bukt på utsläppen från den populära dieselmodellen E 350 d.

Mercedes E 350 d dieselmotor 2016

350 d-dieselmotorn i E-klass har för tillfället stoppats från att säljas.

Mercedes har nu stoppat försäljningen av E 350 d i Tyskland, det vill säga dieselversionen med 3,0 liter stor V6-motor (OM642-motorn) på 258 hästkrafter och 620 newtonmeter. Anledningen till säljstoppet är, enligt brittiska Autocar, att märkets ingenjörer ska ersätta motorns nuvarande SCR-katalysator med en större variant. Med den nya SCR-katalysatorn, som har en större upptagningsyta, ska reduceringen av kväveoxider (NOx) kunna effektiviseras. Mängden AdBlue-vätska, som för reduceringsprocessen är en viktig ingrediens som tillförs strax innan SCR-systemet, behöver inte ökas. Nyckeln till NOx-reduceringen ska nämligen vara den större SCR-katalysatorn. Därmed menar Mercedes att E 350 d inte behöver en större AdBlue-tank. I dag är den på 24,5 liter medan GLE- och GLS-modellerna med motsvarande motor har AdBlue-tankar på 38,5 liter.

När Mercedes E 350 d kan tänkas vara tillbaka för försäljning finns det inga uppgifter om.

LÄS OCKSÅ: Så fungerar AdBlue – SCR-avgasrening med additiv


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer