Dreven till balansaxlarna slits ned med risk för motorras på sikt. Mercedes tar reparationskostnaden bara på garantin och om servicen är gjord av märkesverkstad.

Mercedes kvalitetsrykte ifrågasätts i och med ett uppmärksammat fel i den sex­cylindriga 350-motorn, tillverkad 2005-2008. Efter att Teknikens Värld skrev om Shahrouz Benisis Mercedes E 350 som reparerades för nästan 70 000 kronor har flera Mercedes-ägare hört av sig med samma fel på sina bilar.

Anders Olofsson har nyligen fått sin E 350 reparerad för 65 000 kronor. Då garantitiden löpt ut samt att bilen vid ett tillfälle servats av en icke auktoriserad Mercedes-verkstad gör att hans bil inte omfattas av någon goodwill från Mercedes sida.
– Man kan inte begära att tillverkaren ska ta ansvar för allt som kan hända. Det jag stör mig på är det hycklande förhållningssätt som kännetecknar Mercedes i detta ärende. Mercedes vet mycket väl att en bristfällig komponent hamnat i vissa motorer.
Anders Olofsson menar att Mercedes gjort en medveten beräkning med tanke på att många bilar berörs.
– De verkar kunna lösa konflikten med kunder vars bilar gått sönder vid 10 000–15 000 mil. Sannolikt håller vissa balansaxlar upp mot 20 000 mil och då är bilarna så gamla att Mercedes med gott samvete kan lämna allt ansvar till kunden, säger Anders Olofsson.

Mercedes, drev till balansaxel
Felet rör balansaxlarnas drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklarna i oljan. Följden kan bli motorras.
Mercedes sexcylindriga 350-motor med internbeteckningen M272 konstaterades enligt en intern servicebulletin ha felet så tidigt som 2007, men det har hittills inte lett till någon återkallelse.
Felet är inte så vanligt att en återkallelse är befogad, menar företaget.
– Den här typen av skada har inträffat tidigare men att kalla den vanlig är inte rätt, säger Sverker Dahl, informationschef på Mercedes i Sverige.

För att få ersättning bör bilen inte vara äldre än två år (nybilsgaranti) och vara servad på auktoriserad verkstad vid korrekt intervall.
– Handlar det om ett eventuellt goodwill-ärende är det våra pengar som betalas ut. Vi väljer att lägga dem på kunder som är lojala mot oss och våra verkstäder. Det betyder i detta fall att vi inte kommer att bekosta reparationen, som kunden redan fått ut på sin maskinskadeförsäkring hos Länsförsäkringar, säger Sverker Dahl.
Anders Olofsson är förvånad över Dahls svar:
– Han hänvisar till att Länsförsäkringar tar merparten av kostnaden. Det är alltså enligt Dahl helt okej att försäkringstagare ska ta ansvar för motorskadan på min bil men Mercedes gör allt för att slippa ta ansvar?

Försäkringsbolagen lär säkerligen följa utvecklingen om fler fall dyker upp i framtiden. Om materialfelet konstateras till och med i domstol (se faktarutan nedan) är ansvarsfrågan brännande.
För ägare till de berörda bilarna gäller nu att hoppas på att felindikeringen sker innan garantitiden gått ut eller att diagnostiklampan aldrig tänds. Då kvarstår dock dilemmat, om man vill sälja bilen – vem vill köpa en bil med en tickande bomb ombord?

Fakta: Felaktiga balansaxlar vs sociala medier

Det är ett relativt nytt fenomen. Konsumenter, i det här fallet Mercedes-ägare, delar med sig av uppdaterad information och organiserar sig på sociala medier.
På Facebook-gruppen ”Mercedes-Benz Balance Shaft Problems” är den gemensamma nämnaren det specifika motorfelet på bilar med den sexcylindriga 350-motorn som sitter i bland annat C-, E-, R-klass och ML.

I USA pågår en så kallad class action, stämningsansökan, mot Mercedes angående de felaktiga balansaxlarna.
Här kan man läsa om bilägare som fått hela, eller delar av reparationskostnaderna ersatta av Mercedes inom goodwill trots att lojalitetsvillkoren inte uppfyllts.
– Trots lojalitetsreglerna inte har uppfyllts har Mercedes i flera fall betalat för reparationer för andrahandsägare vars bilar inte har servats på auktoriserade verkstäder, säger Charity Maurer Velez, som var med och startade Facebook-sidan.

Fakta: Andra kända återkallelser

Mercedes vägrar ta in aktuella bilmodeller för att åtgärda materialfelet. Rätt eller fel strategi?
Exemplen är många, och ibland spektakulära, där biltillverkaren tagit på sig skulden och på så sätt återfått förtroendet bland kunderna.

Saab 9-3 och gamla 9-5, 2005
Saab Automobile tvingas återkalla nära 300 000 bilar, en kostnad på minst 600 miljoner kronor. Orsak överhettning i tändsystemet.

Audi 200/5000, 1985
Skenande bilar ledde till olyckor. Uppmärksammades av CBS 60 minutes och dödade mer eller mindre märket i USA under många år.

Toyota flera modeller, 2009–2010
Ett starkt kvalitetsrykte kan snabbt raseras. 3,8 miljoner bilar i en återkallelse som kanske kunde skötts snyggare i media.

Volvo 1999–2002
S60/V70/S80 hade elektroniska gasspjäll som hakade upp sig. Farligt tyckte det amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA och cirka 360 000 bilar i USA fick kallas in.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer