Med en batteridriven version av sin skåpbil Vito vill Mercedes bidra till en renare stadstrafik. Den batteridrivna Viton är byggd särskilt för stadstrafik och produktionen startar redan i år.

Den första fasen i tillverkningen av Mercedes Vito med eldrift börjar senare i år. Under 2010 planerar Mercedes att bygga 100 bilar åt 20 olika kunder. Men det för bara första fasen. I nästa fas hoppas Mercedes kunna tillverka 2 000 eldrivna Vito och därmed bli den första tillverkaren som bygger eldrivna skåpbilar direkt i fabriken. Processen att anpassa Vito för eldrift kommer att integreras i Mercedes fabrik i spanska Vitoria.

De anställda i Vitoria genomgår just nu utbildning för att kunna utrusta Vito med eltekniken. Den vanliga drivlinan plockas ur till förmån för en helt eldriven motsvarighet bestående av elmotor på 90 kW och ett gäng litiumjonbatterier på 32 kWh. Mercedes anger en genomsnittlig räckvidd på 130 kilometer, beroende på körstil kan den siffran växa eller minska. Toppfarten är begränsad – endast 80 km/h. Men Mercedes tror inte att de som köper en eldriven Vito kommer att behöva köra fortare än så. Den kanske viktigaste egenskapen – lastkapaciteten – är oförändrad jämfört med vanliga Vito. Även med en elmotor under huven kan Vito släpa runt på maximalt 900 kilo.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer