Miljontals tyska dieselbilar är så pass gamla att de borde genomgå hårdvaruförändringar för att bli snällare mot omgivningen. Angela Merkel är dock skeptisk till att ta den vägen, kostnaderna skulle bli för intensiva.

Tidigare i veckan skrev vi om hur tyska regeringen sägs överväga en fond som biltillverkarna och staten bidrar till, en fond som sedan ska täcka kostnaderna för ombyggnaden av över tolv miljoner gamla dieselbilar för att få dem renare.

Den strategin möts dock av skepticism hos Tysklands förbundskansler Angela Merkel. Hon tror helt enkelt att kostnaderna för att med ny hårdvara sänka utsläppen från bilarna blir på tok för stora och att de inte kommer att stå i proportion till fördelarna åtgärden skulle ge.

Hon är däremot fast övertygad om att hon och hennes nybildade koalitionsregering klarar av att undvika körförbud i tyska städer genom andra lösningar än hårdvaruförändringar i gamla dieselbilar.

Merkel tror samtidigt att om två, tre år kommer endast omkring tio städer i Tyskland att överstiga maxnivåerna för kväveoxider (NOx), inte runt 70 städer som ursprungligen målats upp att ligga i farozonen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer