Världens kanske mest kända företagslogotyp fyller 120 år. Idén till Bibendum, som Michelin-gubben egentligen heter, föddes redan 1894 men blev verklighet först 1898.

Alla, vuxna som små, känner till Michelin-gubben. Alla kanske inte har koll på innebörden men att den uppsvällda gubben är känd råder det ingen tvekan om. Michelin-gubben är så pass allmänt bekant att den år 2000, efter en omröstning i Financial Times, blev framröstad till bästa logotypen i historien.

Bibendum, som Michelin-gubben egentligen heter, fyller i år 120 år. Få andra logotyper i branschen kan mäta sig med det. Inte ens Mercedes kan, det skulle i så fall vara Peugeots lejon som har hängt med sedan mitten av 1850-talet.

Michelin-gubben, som även går under smeknamnen Bib och Bibelobis, tog sin form redan 1894 när Michelins grundare, bröderna Édouard och André Michelin, stod på en utställning i Lyon det året (det vill säga fem år efter grundandet av företaget). André såg en hög med staplade däck på utställningen som han för sin bror Édouard beskrev som en man utan armar.
Fyra år senare, 1898, träffade André Michelin konstnären Marius Rossillon som är mer känd under artistnamnet O’Galop. Konstnären visade André en bild han hade skapat för ett tyskt bryggeri men som ratats. På bilden syntes en figur som höll ett stort glas öl i ena handen. André föreslog att byta ut figuren till en motsvarande gjord av däck, och så blev det. Bibendum var född.

Michelin Bibendum 1898

Första affischen med Michelin-gubben Bibendum. Året var 1898.

Första gången Michelin-gubben syntes till var på en affisch 1898. Där såg man att glaset från ursprungsbilden var kvar, men i stället för ett ölglas med öl i var det ersatt med ett rejält drinkglas innehållandes olika hinder som kan dyka upp längs vägen. Till exempel ser vi en spik i glaset.
På affischen från 1898, som du ser här ovan, står ”Boit l’obstacle!” som betyder ungefär ”Drick hindret!”. Det står även ”Nunc est Bibendum!” vilket är latin för ”Tid att dricka!”.

Att ha ett fint drinkglas i handen och en binokel framför ögonen speglade inte var man och kvinna i dåtidens samhälle. Michelins dåvarande reklam vände sig nämligen framför allt till välbärgade människor, helt enkelt de som hade råd att köra bil. Michelin-gubben syntes även ibland röka cigarr, precis som de fina herrarna.

Michelin Bibendum 1912 och 1914

Michelin-affischer från åren 1912 och 1914.

Under årens lopp har Bibendum antagit många skepnader, bland annat som trollslända, magiker, dykare och riddare. Michelin har försökt få gubben att samspela med samhällsutvecklingen. Bland annat har Bibendum gift sig, det var på bilsalongen i Paris 1952. Giftermålet symboliserade kombinationen stål och textilier i däck, något som blev radialdäck och som Michelin var snabba med att få ut på marknaden via Citroën som på den tiden ägdes av just Michelin.

I dag upplevs Michelin-gubben som en betydligt trevligare och vänligare prick än den han såg ut att vara från början. Den form han bär på i dag har sitt ursprung i 1920 års version. Antalet däck som utgör kroppen är desamma i dag som då. Hans ben tillkom för övrigt år 1901, dessförinnan fick man bara se Bibendum från midjan och upp.

Michelin Bibendum 1898-2016

Michelin-gubben Bibendums utveckling genom åren.

Michelin-gubben syns numera inte bara på däck utan på många prylar, exempelvis kartor, och evenemang, till exempel biltävlingar. Mest känt, efter däcken, är förmodligen Michelin-guiden som guidar oss människor till de bästa krogarna världen över.

Vill du fördjupa dig mer i Michelin-gubbens 120 år kan du läsa Michelin Sveriges sammanställning här (PDF-format).

I första filmen här nedan kan du se Michelin-gubbens utveckling och historia fram till i dag medan den andra filmen visar gubbens historia illustrerad på en stumfilm från 1935.

Visa kommentarer
NUVARANDE Michelin-gubben fyller 120 år
NÄSTA Nya Audi R8 LMS GT3 – lättare och säkrare racer från Ingolstadt