Miljöpartiet vill satsa på etanolbilar igen

I dag kör få bilar med det etanolbaserade drivmedlet E85 i tanken. Det vill Miljöpartiet ändra på för att snabbt ge sänkta koldioxidutsläpp från svenska fordonsflottan, samtidigt som de ser en möjlighet till fler arbetstillfällen.

2005 var året då den svenska E85-försäljningen började röra på sig. Knappt 20 000 kubikmeter såldes det året. Åren därefter sköt försäljningen i taket mycket tack vare tjänstebilsförmåner och undslippande av trängselskatt, och utbudet av E85-bilar ökade snabbt. Dessutom gjorde den så kallade pumplagen att tillgängligheten av E85 var stor. Lagen tvingade drivmedelsstationer som sålde över en viss volym att tillhandahålla det etanolbaserade bränslet.

E85-försäljningen var som högst under 2011 då 220 000 kubikmeter såldes i vårt land. 2012 uppvisade nästan en identiska siffra, men åren därpå gick kurvan kraftig nedåt. Allt högre skatt (som dock togs bort helt den 1 januari 2018) samt borttagna förmåner gjorde E85-bilarna svala för bilisterna.
2017 såldes 41 000 kubikmeter E85 i Sverige och under 2018 blev det ett litet uppsving till 70 000 kubikmeter.
Antalet E85-bilar på svenska marknaden har dessutom minskat kraftigt, i dag är det bara Ford som är med i leken.

Men det vill Miljöpartiet ändra på. De har lagt fram ett förslag om bonus vid ombyggnad av bensinbil till etanolbil. Ett så kallat direktstöd ska täcka hälften av kostnaden, dock max 5 000 kronor, för att ställa om en bil till att kunna köra på E85. Enligt Miljöpartiet är det ett enkelt ingrepp att konvertera en bil, max två till tre timmar tar det enligt dem.

– Vi tycker att det är dags att de bilarna som i dag är beroende av fossila bränslen kan ställas om och bli en del av det förnybara Sverige, säger Miljöpartiets språkrör Per Bolund till SVT Nyheter, och tror att det går att nå en bred politisk samsyn runt detta.

E85 etanol

Partiets förslag innehåller även en motsvarande konverteringsbonus för bilar som görs om till gasdrift. Då är maxbeloppet i förslaget förhöjd till 20 000 kronor. Även en sådan konvertering tar två till tre timmar enligt Miljöpartiet.

Per Bolund menar att om deras förslag blir verklighet kommer antalet arbetstillfällen att öka eftersom verkstadsbranschen behöver nyanställa.

– Det här ger möjlighet till en ny näringsgren, säger han.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, är positiva till förslaget, framför allt konvertering till gasbilar. De ser en möjlighet till 50 konverteringar per mekaniker och år.

– Vi kan konvertera bilar från årsmodell 2010 vilket betyder att 800 000 bilar kan konverteras till metangas. Det leder i sin tur till att vi kan och kommer nyanställa för att ställa om snabbare till miljövänligt drivmedel. Ge fordonsägare möjlighet till ROT-avdrag eller ett statligt stöd på 20 000 kr per fordon. Vi från fordonsbranschens sida är beredda att ställa oss bakom Per Bolunds (MP) förslag om en premie för konvertering av bensinbilar till etanol eller gas, säger Bo Ericsson som är vd för SFVF.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer