Terrängbetonade Mini Countryman är nu officiell tack vare att bilder på bilen läckte ut i går. Egentligen skulle den inte begå premiär på nätet förrän om drygt två veckor. Denna nya crossover ska vara lika sportig som övriga Mini-modeller, men erbjuda mer utrymme och flexibilitet.

Här har du den fjärde modellen i Mini-paletten och den första Mini-modellen med fem dörrar (om man inte räknar bakdörrarna på Clubman som två). Bilen lyder under namnet Countryman, men som Mini påpekar så kan namnet variera beroende på marknad.

Mini Countryman är en 4,1 meter lång crossover som lovas förmedla samma känsla som övriga Mini-modeller – bland annat den körglädje (gokartkänsla som Mini själva kallar det) som brukar understrykas när bilen kommer på tal.
Countryman har, jämfört med en vanlig Mini, en något högre markfrigång, är försedd med svarta plastsjok längs dörrtrösklar och hjulhus och en ny nos i from av en bulligare huv som möter en större och mer upprätt grill samt nya, mindre runda, strålkastare. I övrigt känner man igen sig från övriga Mini-modeller, vilket även gäller insidan så när som på ett par detaljer. Countryman är fyrsitsig i grundutförande men som kostnadsfritt tillval finns ett helt baksäte för tre personer. I fyrsitsutförande ingår en finurlig detalj som vi först såg på Mini Crossover Concept på Parissalongen för snart ett och ett halv år sedan. Mellan framsätena respektive baksätena löper en slags skena där man kan fästa olika saker, exempelvis mittarmstöd, muggar, förvaringsboxar, externa musikspelare, mobiltelefoner och mycket mer. Denna praktiska skena kallar Center Rail.
Bakom baksätet/bakre separata stolarna finner man ett bagageutrymme som sväljer 350 liter. Men om man fäller baksätet/bakre separata stolarna rymmer Countryman upp till 1 170 liter. Är det ett helt baksäte vi snackar om är detta fällbart 40/20/40, precis som sig bör. Baksätet är dessutom skjutbart framåt/bakåt i en 60/40-konfiguration. Självklart går de separata bakre stolarna att skjuta framåt/bakåt på samma sätt. Då får det plats 440 liter bakom ryggstödet/ryggstöden.

På motorsidan kommer Countryman att lanseras med tre bensinmotorer och två dieselmotorer. Minsta motorn är den som ger 90 hästkrafter och som sitter i Mini One D Countryman medan den största är 1,6-litersbensinaren i Mini Cooper S Countryman som ger 184 hästkrafter med hjälp av twinscroll-turbo, direktinsprutning och Valvetronic. Modellversionerna är dessutom, olika grad, utrustade med bland annat bromskraftåtervinning, start/stopp-system och växelindikator. Alla motorer är standardutrustade med sexväxlade manuella lådor, men sexstegade automatlådor med Steptronic finns som tillval till bensinalternativen. De båda dieselalternativen klassas som miljöbilar då deras utsläpp av koldioxid understiger 120 gram per kilometer.
Som tillval till Cooper S Countryman och Cooper D Countryman finns permanent fyrhjulsdrift medan de övriga modellversionerna får dras med sin framhjulsdrift. Fyrhjulsdriften kallar Mini för ALL4 och baseras på en elektrohydraulisk centerdiff som portionerar ut kraften till bak- och framhjulen. I normalfallet är drivningen 50/50 men i extremfall kan bakhjulen få ta hand om all drivkraft. Som tillval (standard på vissa versioner) finns också en elektroniskt styrd diffbroms på framaxeln.

Mini Countryman avtäcks på Genèvesalongen i mars. Kort därefter startar försäljningen. Några priser är ännu inte officiella.

Motoralternativ

Mini Countryman

Mini One Countryman
4-cyl bensin med Valvetronic. Volym 1,6 liter. Max effekt 98 hk vid 6 000 r/min, Max vridmoment 153 Nm vid 3 000 r/min.
Acceleration 0–100 km/h på 12,7 sekunder, toppfart 175 km/h.
Förbrukning 0,59 l/mil, CO2 137 g/km.

Mini Cooper Countryman
4-cyl bensin med Valvetronic. Volym 1,6 liter. Max effekt 122 hk vid 6 000 r/min, Max vridmoment 160 Nm vid 4 250 r/min.
Acceleration 0–100 km/h på 10,5 sekunder, toppfart 190 km/h.
Förbrukning 0,61 l/mil, CO2 142 g/km.

Mini Cooper S Countryman
4-cyl bensin med twinscroll-turbocharger, direktinsprutning och Valvetronic. Volym 1,6 liter. Max effekt 184 hk vid 5 500 r/min, Max vridmoment 240 Nm vid 1 600 r/min (260 Nm med overboost).
Acceleration 0–100 km/h på 7,6 sekunder, toppfart 215 km/h.
Förbrukning 0,63 l/mil, CO2 146 g/km.

Mini One D Countryman
4-cyl turbodiesel med common rail. Volym 1,6 liter. Max effekt 90 hk vid 4 000 r/min, Max vridmoment 215 Nm vid 1 750 r/min.
Acceleration 0–100 km/h på 13,2 sekunder, toppfart 170 km/h.
Förbrukning 0,43 l/mil, CO2 113 g/km.

Mini Cooper D Countryman
4-cyl turbodiesel med common rail. Volym 1,6 liter. Max effekt 112 hk vid 4 000 r/min, Max vridmoment 270 Nm vid 1 750 r/min.
Acceleration 0–100 km/h på 10,9 sekunder, toppfart 180 km/h.
Förbrukning 0,44 l/mil, CO2 116 g/km.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
    (därefter 99 kr/mån)
    Ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer