Hans Hedberg är på plats i BMWs hemstad München och kör nya experimentbilen Mini E.

Hundra procent eldrift, det ynkliga baksätet är ersatt av 5 088 små litiumjonbatterier som sitter gömda under en täckt kåpa som vi inte får lyfta på.
Under motorhuven fram sitter en elmotor på hela 204 hästkrafter som levererar 220 Nm i vridmoment direkt från start.
På den blötkalla asfalten har Mini E inga problem att spinna loss även om DSC-systemet snabbt griper och hejdar framfarten.
Acceleration 0-100 km/h uppges till snabba 8,5 sekunder, men toppfarten är begränsad till 150 km/h.
Räckvidden ska vara 25 mil på en full laddning som tar cirka 4,5 timmar.
Vill-ha-faktorn är hög hos Mini E men tyvärr är bilen inte till försäljning. 500 exemplar tillverkas just nu i en småserieproduktion. 450 bilar är beställda till kunder i Los Angeles och New York, övriga 50 Mini E ska rulla av utvalda personer och företag i trakten av Berlin. Endast ettårsleasing är aktuellt, månadskostanden är cirka 7 000 kronor.
Inom en femårsperiod lär BMW lansera en elbil som går att köpa för vanligt folk. Om detta blir en Mini eller lill-BMW är än så länge oklart.
 


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer