En helt ny plattform för eldrift plockas nu fram av Mini och kommer i produktion 2022. Tidigast 2030 blir man helt elektrifierade och fram till dess kommer de fortsätta att erbjuda konventionella drivlinor.

Mini har växt i storlek för varje gång de har lanserat en modell, de är rätt långt från den ursprungliga storleken. Men nu är det snart slut med det. Det har blivit dags för en mini-Mini att komma ut på marknaden, i helelektriskt utförande. Frågan är om de kommer krympa ner i storlek så pass mycket att det börjar närma sig de ursprungliga storlekarna på strax över tre meter i längd. Vi får helt enkelt vänta och se vad framtiden har i sitt sköte.

Mini:s VD Bernd Körber har berättat för Top Gear att nästa generation av bilar kan komma bli mindre än dagens tredörrars kombi. Men glädjande nog ska det inte påverka vare sig innerutrymmena i kupén eller bagageutrymmet. Hur de ska lösa den pusselbiten kommer bli intressant att se.

Mini Cooper SE (Electric) 2020

Än så länge finns det inga uppgifter gällande hur liten bilen kommer bli, men mycket av det beror till stor del på att även Mini kommer satsa på att elektrifiera sitt modellutbud.
Elektrifierade bilar är inte lika begränsade i hur de ska byggas jämfört med konventionellt drivna bilar. Det är också en av anledningarna till att den nya Mini kan byggas mindre.
Den nuvarande Cooper SE (på bilden ovan) är baserad på nuvarande tredörrars kombi, nästa generation kommer bygga på en helt ny plattform som ska tillverkas i samarbete med den kinesiska biltillverkaren Great Wall. Det har vi skrivit om tidigare här.

Den kinesiska regeringen godkände nyligen planerna på att bygga en fabrik i Jiangsu provinsen där Great Wall och Mini tillsammans ska bygga de framtida elbilarna på den gemensamma plattformen. 2022 ska produktionen sättas igång, men vi vet inte så mycket mer om själva bilen än gällande batterier och räckvidd och hur den kommer att se ut.

2018 signering mini great wall

Foto: Marco Urban

Wei Jianjun (Great Wall) och Klaus Fröhlich (BMW/Mini) skakar hand sommaren 2108 när samarbetet undertecknas.

Mini själva påstår att deras förare kör mindre än BMW:s ägare så kanske det blir tal om en mer urban lösning med lite mindre batterier och kortare räckvidd. Allt för att passa i det mindre paketet.

Men bilmärket Mini kommer inte att bli helelektriskt förrän tidigast 2030 och fram till dess kommer de fortsätta erbjuda konventionellt drivna bilar parallellt med elektriska och laddhybrider.

LÄS MER: Allt om Kina och bilar

Kina är den fjärde största marknaden för Mini och Great Wall själva räknar med att sälja en miljon elbilar 2025. Det här är även något som Minis ägare BMW kommer kunna dra nytta av, BMW sålde under 2017 ungefär 560 000 bilar i Kina. Potentialen på marknaden i Kina är som sagt väldigt stor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer