De flesta biltillverkare siktar in sig på bilar med enbart eldrift men Mitsubishi håller laddhybridens fana högt.

Mitsubishi har rönt stora framgångar med sin laddhybrid Outlander och man kommer att bli tekniken trogen, det har märkets strategichef Vincent Cobee gjort klart.

Många tillverkare går över till enbart eldrift, men det är inte aktuellt för Mitsubishi. Tvärtom, laddhybridtekniken kan mycket väl föras över till fler modeller i framtiden även om man kommer att erbjuda bilar som helt förlitar sig på eldrift. Anledningen är enligt Vincent Cobee elbilarnas korta räckvidd som inte passar människor i alla länder.

Vid vår provkörning av den uppdaterade laddhybriden Mitsubishi Outlander (som du kan läsa här i sin helhet) intervjuade tidningens utsände Mikael Stjerna Daniel Nacass, PR chef för Mitsubishi Europe, som är inne på samma spår.

– Jag tror att det handlar om hur man använder sina bilar. I Sverige, där laddbara hybrider föredras, kör man oftast längre sträckor och då passar inte batteridrivna elbilar.

Dagens Outlander tar sig knappt fem mil på enbart el enligt WLTP-cykeln, en siffra som ska fördubblas med nästa generation av modellen, vilket är tillräckligt för att klara de vardagliga sysslorna på enbart el men samtidigt ge möjlighet att köra längre turer tack vare förbränningsmotorn, menar Vincent Cobee.

Hur plugginhybriden Mitsubishi Outlander klarar sig som suv kan du läsa om i kommande nummer av Teknikens Värld som kommer ut den 22 november. Då ställs den mot nya Honda CR-V, Kia Sportage och Mazda CX-5 i tufft test.

Visa kommentarer