Minns du Mitsubishis lilla elbil i-Miev? Den tillverkas än och fyller nu tio år. En stilbildare – enligt Mitsubishi själva.

Mitsubishi firar tio år med elbilen i-Miev. Jo, den är ännu i produktion och hade till april månad i år sålts i strax över 31 000 exemplar globalt sett och rullar bland annat som taxi och hyrbil.

Mitsubishi har forskat kring eldrift sedan 1966 men i-Miev blev märkets första elektrifierade bil och banade väg för såväl laddhybriden Outlander, som fyra år i rad varit Europas mest säljande laddhybrid, som massproduktion av elbilar som helhet, enligt Mitsubishi.

Laddhybridtekniken ligger ändå Mitsubishi närmast, när det gäller ren eldrift ska dock nästa generation ASX komma i sådant utförande och i samma veva gå ner i storlek.

Mitsubishi i-Miev test

Foto: Patrik Lindgren

Testbilen hade inte ESP men det kom som standard på de svensksålda bilarna.

Mitsubishi i-Miev har en batterikapacitet på 16 kWh och tar sig 16 alternativt 10,5 mil beroende på om den körs i NEDC- eller WLTP-cyklen.

Modellen vann utmärkelsen Car of the Year Japan’s Most Advanced Technology Special Achievement Award 2009 för sin för tiden avancerade kontrollenhet för batteri och drivlina.

Teknikens Världs testlag har inte varit lika imponerade av i-Miev. Den vann förvisso överlägset i test mot Think i nummer 13/2009 (63 mot 34 poäng) men fick minus för vägegenskaper och säkerhet då testbilen inte var utrustad med antisladdsystem och hade dåliga bromsar. Plus fick den för smart paketering, körsmidighet och komfort. Dock bedömdes den med sin prislapp på 290 000 kronor vara 100 000 kronor för dyr för att nå hela vägen fram. Än var inte elbilen att ta på allvar enligt testet.

Mitsubishi i-Miev test

Foto: Patrik Lindgren

Nix, ingen motor fram på Mitsubishi i-Miev.

Trots sin futuristiska form var inte modellen ursprungligen en elbil. Den baserades på Mitsubishi i som debuterat 2006 med en bensinmotor 659 kubikcentimeter och var resultatet av ett koncept från 2003.

Sitter du och kliar dig u huvudet? Jo, i-Miev finns även med andra emblem och är även känd som Citroën C-Zero och Peugeot iOn. Vår provkörning av den sist nämnda kan du läsa i sin helhet här.

Visa kommentarer