Nu är den äntligen officiell – Mitsubishi Lancer Evolution X. Efter månader med spionbilder och ryktesuppgifter har nu japanerna valt att släppa ett gäng bilder på bilen tillsammans med information.

Mitsubishi Lancer Evo X släpps officiellt hos de japanska bilhandlarna i dag. Då med det nya fyrhjulsdriftsystemet S-AWC och endast med femväxlad manuell låda. Dubbelkopplingslådan SST väntas komma i slutet av november.

Nya Evo X finns i två utföranden. RS är basversionen som är något mindre utrustad, bland annat för att hålla vikten så låg som möjligt. GSR heter den andra versionen och är fullsmetad med utrustning.
Både bilarna är standardutrustade med sportstolar från Recaro, liten sportratt i läder, en multifunktionsdisplay som visar bland annat de olika inställningarna för drivningen av hjulen. Standard på GSR-versionen är tolvekrade 18-tumsfälgar klädda med däck i dimensionen 245/40 R18. Man kan dessutom köpa till ett premiumpaket som innehåller 18-tums lättmetallfälgar och mer läder interiört.

Motorn, kallad 4B11, är en kraftigt omgjord version av den turbomatade DOHC MIVEC-motorn på två liter. Turbon är för övrigt uppbyggd i titan och aluminium. Motorn är lättare, mer miljövänlig och har bättre gasrespons jämfört med föregångaren kallad 4G63. Den utvecklar 295 hästkrafter och toppvridet ligger på 422 newtonmeter vid 3 500 varv/minut.

Nya dubbelkopplingslådan SST är endast tillgänglig i toppversionen GSR. Denna blir alltså tillgänglig först i november. SST-lådan är sexväxlad och man kan välja mellan automatläge och manuellt läge. Tre olika växlingsprogram är möjliga – normal, sport och supersport. Växlar gör man med de små paddlarna i magnesium bakom ratten.
Fyrhjulsdriften S-AWC finns med tre olika inställningar – asfalt, grus och snö, allt för att föraren ska kunna njuta av optimal körning på olika underlag.

Mitsubishi har använt en hel del aluminium för att få Evo X till en lättviktare. Aluminium finner man bland annat i takkonstruktionen, i framskärmarna och i vingens konstruktion. För att få viktfördelningen och körbarheten optimal så har bilen fått bredare spårvidd, längre hjulbas och lägre tyngdpunkt jämfört med föregångaren Evo IX. Karossen har dessutom styvats upp rejält för att minska vibrationer, förbättra krocksäkerheten men inte minst för att se till att bilens sportiga köregenskaper uppnås.

I Japan blir priset för RS-versionen drygt 166 000 kronor. GSR-versionen med SST-lådan kommer att kosta från 208 000 kronor. När bilen kommer till Sverige är ännu okänt och det enda man med säkerhet kan säga är att priset lär bli ett helt annat än i Japan.

Visa kommentarer