Cheferna på Mitsubishi vill ta tillbaka företagets lite sportigare profil och en ny Lancer Evo står därför högt upp på önskelistan.

Under många år var Mitsubishi Lancer en populär modell runt om i världen och prestandaversionen Lancer Evolution var en bil att räkna med i de flesta sammanhang där snabbhet stod i fokus – inte minst i rallyspåret. Sista generationen hette Lancer Evo X och försvann under våren 2016. Modermodellen, det vill säga Lancer, gick ur tiden under sensommaren 2017. Namnet har dock levt kvar på en sedanmodell som säljs i Kina och i Taiwan.

Anledningen till att Lancer Evolution gick ur tiden var framför allt ekonomiska. I samma veva gick Nissan in som största ägare i Mitsubishi och Renault-Nissan-alliansen blev därför Renault-Nissan-Mitsubishi.
Nu har ekonomin kommit på rätt köl igen och Mitsubishis vd Osamu Masuko sägs vara sugen på att återställa företaget till sin forna glans och då ingår en ny Lancer Evo i planerna. Det är brittiska Autocar som kommer med uppgifterna som har sitt ursprung i Japan.

Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition 2015

Sedan eller halvkombi? Det är frågan, om nu världen får ta del av en ny generation Mitsubishi Lancer Evolution.

Några direkta detaljer ska inte finnas i dagsläget, men en ny Lancer Evo skulle sannolikt dela en hel del komponenter med nästa generation Renault Mégane RS. En slutsats vi då drar är att en ny Lancer Evo ligger ganska många år fram i tiden med tanke på att den benämns tillsammans med nästa Mégane RS. Nuvarande Mégane RS kom ju för mindre än ett år sedan.

En stor skillnad mellan Mégane RS och en eventuell ny Lancer Evo är drivningen. Den franska prestandabilen är framhjulsdriven, en Lancer Evo kan inte vara annat än fyrhjulsdriven.

För många år sedan surrades det om att Lancer Evo i framtiden kunde komma i laddhybridutförande. Så långt tror vi inte Mitsubishi går, däremot är någon form av 48-volts mildhybridsystem högst troligt, för att sänka förbrukningen med några få centiliter och för att få lite extra knuff. Räkna med minst 350 hästkrafter plockade ur en överladdad tvålitersfyra. I dag har Mégane RS en 1,8 liter stor fyra med som högst 300 hästkrafter.

På bilderna i denna artikel ses Mitsubishi Lancer Evolution Final Edition årsmodell 2015.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer