Mitsubishi släpper uppföljaren XR-PHEV II

Japanska Mitsubishi har en röd suvliknande skapelse i montern på Genèvesalongen. Konceptbilen XR-PHEV II är en uppföljare till XR-PHEV som visades i Tokyo, med hybriddrivlina, laddmöjligheter och hela rasket.

Mitsubishi har rönt enorma framgångar med sin laddhybridversion av Outlander. Därför är det inte otippat att de fortsätter i samma fåra och visar ännu en gång upp ett laddhybridkoncept.
Tycker du dig känna igen XR-PHEV II på bilderna här är det ingen läskig déjà vu-upplevelse som inte kan förklaras. Bilen visades nämligen redan upp i Tokyo för ett och ett halvt år sedan, men formerna har justerats en aning sedan dess.

Medan 2013 års upplaga av konceptbilen såg något överdriven ut (dvs inte produktionsmässig) ser årets upplaga ut att vara knuten till verkligheten på ett mer realistiskt sätt. Visst, den en ganska vass och futuristisk interiör och exteriör samt kameror i stället för ytterbackspeglar, men detaljerna har blivit mer genuina. Se bara på baken som trots sitt okonventionella utseende ser betydligt mer praktisk ut än vad samma del gjorde på första upplagan. Lite Volvo V40-vibbar ger baken dessutom.

Mitsubishi XR-PHEV II

Denna 4,49 meter långa och 1,89 meter breda suv/crossover från Mitsubishi har en drivlina som utgörs av en bensinmotor och en elmotor som tillsammans levererar 163 hästkrafter. Den är dock inte fyrhjulsdriven utan allt är koncentrerat till framaxeln. Elektriciteten lagras i ett batteripack med en kapacitet på 12 kilowattimmar.
Trots hybridlösningen ser Mitsubishi XR-PHEV II främst som en elbil då den är anpassad för att gå på framför allt enbart el. Förbränningsmotorn fungerar som en generator.
Automatiskt ändrar bilen drivsätt, från ren el till seriell alternativt parallell hybriddrift. Allt beroende på körsätt. Föraren kan även påverka drivningssättet manuellt och har då även ett batterisparläge samt ett batteriladdningsläge att välja mellan.
Mitsubishi säger att drivlinan är utformad för att vara extremt tyst och fri från transmissionsryck.

Utsläppen av koldioxid från Mitsubishi XR-PHEV II sägs understiga 40 gram per kilometer vilket enligt svenskt klassificeringssystem gör den till en så kallad supermiljöbil.

Mitsubishi hintar om att XR-PHEV II blir märkets andra laddhybrid efter Outlander PHEV, men räkna då med att den inte ser riktigt lika vass ut i linjerna som här. Något nedtonad skulle vi tippa att den i så fall blir.

Visa kommentarer