RemetzCar drar nu täcket av sin konvertering av Tesla Model S med extra bagageutrymme.

Det var i december förra året som bilder på Tesla Model S med extra bagageutrymme dök upp. Det var dock inte Tesla själva som stod för bilen, eller bilarna rättare sagt. Två oberoende karossmakare jobbade nämligen med liknande projekt. Men medan Norfolk-baserade Qwest efter två års arbete hade sin P90D-SB i princip klar kunde London- och Amsterdam-baserade RemetzCar bara visa upp skisser.

Nu kan de dock, lite försenade, visa upp sin version – premiären var tidigare planerad till första veckan i mars. Det vi ser är en bil som skiljer sig en hel del från Qwest P90D-SB då taklinjen sluttar betänkligt för den som ute efter att få med sig mycket i sin Tesla, men så benämner RemetzCar också sin version som en Shooting Brake.

Lust eller last, valet är ditt mellan RemetzCar och Qwest.

Modellen plockades fram på uppdrag av samlaren Floris de Raadt som riktat in sig på unika Shooting Brake-modeller och är sedan 2008 även är en elbilsfantast. Formen gjordes av Niels van Roij, en oberoende bildesigner i London. Med på tåget var även den nederländska däcktillverkaren Vredestein.

Elegans och sportighet har gått före god lastkapacitet för Floris de Raadt del och bilen kommer nu även att komma andra till godo då en upplaga på 20 fordon planeras.

Förutom ett nytt bakparti har även Teslan fått en kromlist som löper längs rutorna och mynnar ut i en rejäl sådan över C-stolpen. Teslas emblem är ersatta och även invändigt hittar vi RemetzCars logotyp, dock är ratten otvivelaktigt Teslas.

Några ändringar rörande drivlinan nämns inte, inte heller något pris men Qwest P90D-SB:s konvertering kostar motsvarande 826 000 kronor.

 

Visa kommentarer