Foto: patrik.lindgren@teknikensvarld.se.076-1453001

Modellguide: Pop-up-lysen

De Tomaso Pantera är inte ensam bland de klassiska bilarna om att ha fräcka fällbara framlysen. Klassiska Bilar har tittat på ytterligare fjorton bilar med pop-up-lysen.

Volvo 480 (1986–1995)

Många är de som sett 480 som ett mörkt kapitel i Volvohistorien. Bilen byggdes hos gamla DAF i Born, Holland, och vid första pressvisningen visade sig många detaljer sitta mer än lovligt löst.

Förseriebilar, skylldes det på, men kvaliteten lämnade en del att önska även i seriemässigt skick. Trots detta är den fula ankungen på god väg att bli accepterad som entusiastbil, även om den kanske behöver några år till för att bli en riktig klassiker. För det kommer den bli, som den udda fågel den är. En cabriolet fanns på bordet och konceptvisades, men sufflettmakaren gick i konkurs och planerna gick om intet. Tråkigt.

Fakta: Ursprungligt pris: 126 800 kronor (1987) | Teknik: 4-cyl rak, 1 721 cm3, insprutning, 109 hk vid 5 800 r/min, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 426, bredd 171, höjd 132. Tjänstevikt 1090. | Fartresurser: 0–100 km/h 11,0 s. Toppfart 195 km/h. | Pris: 5 000–15 000 kr.

 Roger Moore 

 Flyginspirerad inredning 

 Flyginspirerad kvalitet 

 

Lotus Elan (1962–1973)

När Lotus Elan lanserades 1962 kom modellen, som ersatte den linjesköna men opålitiga Lotus Elite, att bli Lotus första modell med pop-up-lampor. Dock långt ifrån den sista. Under huven satt en motor på knappt 1,6 liter som urspungligen hämtats från Ford, men som stukats om enligt Lotus egna tycke med bland annat delar från Cosworth. Motorn fanns inte bara i Elan utan hamnade också i många andra samtida Lotusbilar, både för gatan och för tävlingsbanan. 1967 kom den något mer praktiska versionen Elan +2 med diminutivt baksäte och enbart coupékaross. Modellnamnet Elan återupplivades i slutet av 1980-talet, på en modernare GM-smakande konstruktion. Dock fortfarande med pop-up-lampor.

Fakta: Ursprungligt pris: 25 560 kronor (1968) | Teknik: 4-cyl rak, 1 558 cm3,  förgasare, 105 hk vid 6 500 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 213, längd 369, bredd 142, höjd 110. Tjänstevikt 585. | Fartresurser: 0–100 km/h 8,8 s. Toppfart 185 km/h. | Pris: 160 000–260 000 kronor.

 Fixed Head Coupé billigare 

 Vanlig i grupp H 

 Framhjulsdriven

 



Opel GT
(1968–1973)

Att Opel GT ser ut som en Corvette i miniatyr är ingen slump. Bilarnas design hade många tillfällen att inspireras av varann, då de både tillverkades inom samma koncern och hade premiär inom samma år. Om designen känns igen från Corvette är lösningen för pop-up-lamporna hos GT desto mer unik. Inte nog med att de vänds upp i, så att säga, bilens längsriktning. Bägge lamporna vänds också upp åt samma håll, nämligen motsols. Konststycket manövreras mekaniskt med en stor spak bredvid växelspaken på mittkonsolen. Totalt 103 463 Opel GT byggdes mellan 1968 och 1973.

Fakta: Ursprungligt pris: 26 950 kronor (1970) | Teknik: 4-cyl rak, 1 897 cm3, förgasare, 90 hk vid 5 100 r/min, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 242, längd 415, bredd 159, höjd 125. Tjänstevikt 1030. | Fartresurser: 0–100 km/h 11,5 s. Toppfart 180 km/h. | Pris: 40 000–90 000 kr.

 Modellnamnet återupplivades 2006 

 Kadett under skalet 

 Dussinbil

 

Toyota Supra (1981–1986)

Modellnamnet Supra började sitt liv som inte mycket mer än en specialversion av det sena 1970-talets Toyota Celica. Från 1981 gick dock modellerna mer skiljda vägar och Supra fick pop-up-lampor, rent officiellt lystrade den dock fortfarande till Celica Supra. Det var också i denna tappning som modellen först kom till Sverige. När bilen testades i Teknikens Värld (nummer 12/1984) stod en annan japansk åttiotalsikon, även denna med pop-up-lampor, för motståndet, nämligen Mitsubishi Starion. Toyota vann tvekampen då, både på poäng och på karisma, men det kanske börjar bli dags för en returmatch, snart trettio år senare?

Fakta: Ursprungligt pris: 123 800 kronor (1984) | Teknik: 6-cyl rak, 2 759 cm3, insprutning, 140 hk vid 4 800 r/min, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 262, längd 465, bredd 173, höjd 131. Tjänstevikt 1390. | Fartresurser: 0–100 km/h 10,3 s. Toppfart 195 km/h. | Pris: 15 000–30 000 kronor.

 Skärmbreddare från fabrik 

 Svepande linjer

 Ofta oskruvad

 

Chevrolet Corvette (1968–1982)

Många är de Corvettegenerationer som blivit klassiska. Många är också de Corvettegenerationer som har haft pop-up-lampor. Den sista (senaste?) nya bil som såldes i Sverige med pop-up-lampor var också just Corvette, av generation fem, som somnade in 2004. Nu ska vi dock fokusera på generation tre, den mest långlivade Corvetten hittills. Modellen presenterades redan 1968, och levde hela 14 år innan avlösning kom. Trots detta delades mycket under skalet med föregångaren, Corvette generation två, den första Sting Ray-modellen. Modellen hade ursprungligen kromade stötfångare, men säkerhetsregler gjorde att de byttes till plast 1973.

Fakta: Ursprungligt pris: 53 000 kronor (1971) | Teknik: V8, 5 736 cm3, förgasare, 245 hk vid 5 200 r/min, bakhjulsdrift, 3-växlad automatlåda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelvstånd 249, längd 465, bredd 175, höjd 125. Tjänstevikt 1 680. | Fartresurser: 0–100 km/h 12 s. Toppfart 210 km/h. | Pris: 100 000–200 000 kr.

 Bladfjädring fram 

 Uttjatad 

 Den amerikanska drömmen 

 

Mazda MX-5 (1990–1998)

Det uppdämda behovet av små lätta roadsters, enligt samma modell som 1960-talets MGB, var stort i slutet av 1980-talet. Det visades sig i alla fall så när Mazda lanserade sin MX-5 (eller Miata, som den hette i USA och populärt kom att kallas även på vår sida Atlanten). När andra roadstertillverkare experimenterade med framhjulsdrift eller dörrar som fälldes ner i tröskellådorna (BMW Z1), så plagierade Mazda 60-tals-konceptet rakt av, med bakhjulsdrift och låg vikt. Succén var omedelbar, och köerna för att köpa blev långa, trots att den första årsmodellen enbart gick att få i färgen rött.

Fakta: Ursprungligt pris: 149 900 kronor (1991). | Teknik: 4-cyl rak, 1 598 cm3, insprutning, 115 hk vid 6 500 r/min, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 227, längd 396, bredd 168, höjd 123. Tjänstevikt 1 070. | Fartresurser: 0–100 km/h 10,5 s. Toppfart 195 km/h. | Pris: 40 000–140 000 kronor.

 Designprisad inredning

 Uttjatad 

 Väckarklocka för bilindustrin 

 

Porsche 914 (1969–1976)

Samarbeten mellan Porsche och Volkswagen har alltid mötts med en viss skepsis. Trots att de redan från början hade mycket gemensamt, och att de numera ingår i samma koncern så har både Porsche 924, 944 och nu senast Cayenne setts med lite sneda ögon av Porsche-puritanerna. Ett av de tidiga samarbetena utgjordes av mittmotorvagnen 914, och omdömet var länge likartat även här. Bilen presenterades på Frankfurtsalongen 1969 med antingen en 1,7-litersfyra från Volkswagen 411 (914/4) eller boxersexan från 911 T (914/6). Den förstnämnda är överlägset vanligast.

 Fakta: Ursprungligt pris: 28 300 kr (1970) | Teknik: 4-cyl boxer, 1 679 cm3, insprutning, 80 hk vid 4 900 r/min, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 245, längd 399, bredd 165, höjd 123. Tjänstevikt 1010. | Fartresurser: 0–100 km/h 13 s. Toppfart 175 km/h. | Pris: 70000-140000 kr.

 En specialversion döptes till 916 

 Säkerhetsbil i Formel 1 

 Skenat i pris 

 

Fiat X1/9 (1972–1989)

Grundformen till Fiat X1/9 kom redan 1969 som en konceptbil till Autobianchi byggd av Bertone. Produktionsbilens premiär blev dock först 1972. Kombinationen av mittmonterad motor (hämtad från Fiat 128) och bakhjulsdrift i den lilla, 880 kg lätta targabilen gav fina vägegenskaper – något som också ökat den kultstatus som gör X1/9 eftertraktad i dag. 

Redan från början hade Bertone hand om tillverkningen av bilens kaross. Tio år senare, 1982, togs dock produktionen över helt av Bertone, som kom att ansvara för den ända till modellens nedläggning 1989.

Fakta: Ursprungligt pris: 49 500 kronor (1980) | Teknik: 4-cyl rak, 1 498 cm3, förgasare, 81 hk vid 5 700 r/min, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 220, längd 396, bredd 157, höjd 118. Tjänstevikt 1 010. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 12 s. Toppfart 170 km/h | Pris: 55 000–100 000 kr.

 Internbeteckningen blev modellnamn 

 Servicevänlig

 Har samma färgkoder som Volvo 780

 

Saab Sonett III (1970–1974)

1970 hade Saab Sonett funnits i två generationer, den fåtaliga Sonett I från 1956 och den mer serieproducerade Sonett II, som dök upp tio år senare. Det var dock först med tredje generationen Sonett som pop-up-lamporna kom in i bilden. Egentligen var tredje generationen bara en kraftig uppdatering av andra generationens Sonett, men både front och akter förändrades så kraftigt att man ansåg det rätt att höja generationsnumret ett hack. Interiört fick bilen bland annat instrument från Saab 99 och golvspak till växellådan. Totalt tillverkades knappt 8 400 Sonett av generation tre, hela 2 500 av dessa blev till under sista modellåret, 1974.

Fakta: Ursprungligt pris: 28 500 kronor (1972) | Teknik: 4-cyl rak, 1 698 cm3, förgasare, 68 hk vid 4 700 r/min, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 215, längd 390, bredd 150, höjd 119. Tjänstevikt 890. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 14 s. Toppfart ca 165 km/h | Pris: ca 70 000–80 000 kr.

 Fanns med tvåtakt

 Saabs senaste sportvagn 

 Lika poppis som Sonett I och II

 

Triumph TR7 (1975–1981)

Medan tidigare modeller i Triumphs långlivade TR-serie hade varit oomtvistligt linjesköna bilar, kom TR7 redan när den presenterades 1974 att bli, låt säga, mer omdiskuterad. Trots detta blev modellen inledningsvis så populär i Nordamerika att lanseringen på hemmamarknaden fick skjutas upp flera gånger. Designern Harris Mann var för övrigt även ansvarig för Leyland Princess linjer. På tal om Leyland så hade Triumph blivit en del i det delvis förstatligade British Leyland, vilket fick modellens tillverkning att vandra runt bland flera fabriker under sin livstid, med skiftande kvalitetsnivå som resultat.

Fakta: Ursprungligt pris: ca 30 000 kronor (1975) | Teknik: 4-cyl rak, 1 998 cm3, förgasare, 

105 hk vid 5 500 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 216, längd 407, bredd 168, höjd 127. Tjänstevikt 1 000. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 9,5 s. Toppfart 175 km/h | Pris: 13 000-20 000 kr.

 Fanns i läsk- och jeansversion

 Förvaltade tr-arvet

 Fick efterförljare

 

Matra-Simca Bagheera (1973–1980)

Amerikanska Chrysler hade aldrig nått stor framgång utanför Nordamerika. Det skulle det bli ändring på, tänkte man, när man i slutet av 1960-talet tog över franska Simca och brittiska Rooteskoncernen. Samtidigt var likaledes franska Matra i färd med att utveckla en ny sportcoupé, men man behövde ett större återförsäljarnät. Chrysler Europe tyckte att en sportcoupé kunde vara en bra imagehöjare, och samarbetet var ett faktum. Bilen, Matra-Simca Bagheera, fick en udda konstruktion med mittmotor och en kaross så bred att tre personer kunde rymmas i bredd. Effekten på blott 82 hästkrafter levde dock varken upp till kaross eller chassi. Chrysler Europe togs över av Peugeot 1980, vilket fick modellen att bära märket Talbot-Matra sista året.

Fakta: Ursprungligt pris: ca 60 000 kronor (1973) | Teknik: 4-cyl rak, 1 442 cm3, förgasare, 82 hk vid 5 600 r/min, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 237, längd 401, bredd 174, höjd 122. Tjänstevikt 980. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 12,5 s. Toppfart 185 km/h | Pris: ca 30 000–60 000 kr.

 Namnet hämtat ur djungelboken 

 Glasfiberkaross

 Hisnande prestanda

 

BMW 8-serie (1989–1999)

Om Mazda MX-5 var modellen som räddade 1990-talet ur ett folksportperspektiv, så var BMW 8-serie dess raka motsats. Oavsett om det var V8- eller V12-motor under huven var modellen något av de fläskigaste du kunde köra. 8-serien hade både högre pris och prestanda än BMW 6-serie, som den till viss del ersatte. Utvecklingsarbetet hade startat 1986 och utnyttjade en av tidens nymodigheter, design och ritningar skapades med hjälp av datorer. Premiären skedde i Frankfurt 1989, och modellen kom att leva hela tio år innan den lades ned 1999.

Fakta: Ursprungligt pris: 739 000 kronor (1991) | Teknik: V12, 4 988 cm3, insprutning, 300 hk vid 5 200 r/min, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 268, längd 478, bredd 186, höjd 134. Tjänstevikt 1 880. | Fartresurser: 0–100 km/h 7,1 s. Toppfart 250 km/h | Pris: ca 60 000–110 000 kr.

 Luddig identitet 

 Teknik med precision 

 Dyr i inköp, billig i drift

 

Cord 810 (1936)

Kanske tror du att pop-up-lampor var något som kom först på 1960-talet. Redan 1936 hade dock den första pop-up-lampsförsedda bilen, Cord 810, premiär. Märket Cord gjorde sig känt för sin, för tiden, ovanliga design och konstruktion. Tyvärr medförde inte detta lönsamhet, och märket lades ner redan 1938.

Fakta: Ursprungligt pris: motsvarande ca 8 000 kronor (1936) | Teknik: V8, 4 729 cm3, förgasare. 125 hk vid 3 500 r/min, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 318, längd 480, bredd 196, höjd i u. Tjänstevikt 1 656. | Fartresurser: 0–100 km/h 20,1 s. Toppfart 150 km/h. | Pris: ca 1 000 000 kronor.

 Äldst i klassen 

 Duesenberg-syskon 

 Framhjulsdriven

 

Aston Martin Lagonda (1976–1989)

Under 1970-talet var läget allvarligt hos Aston Martin, något var tvunget att göras åt ekonomin. Från enbart coupéer valde man nu att lansera något drastiskt annorlunda, nämligen en stor fyrdörrarssedan – Aston Martin Lagonda. Ett smart drag, visade det sig, då bilen, vars extremkantiga design har gått till historien, fick hundratals beställningar redan vid premiären. 

Lagondas avancerade konstruktion, särskilt elektroniskt, vållade dock problem för Aston Martin. Bara bilens färddator (den första någonsin i serieproduktion) kostade fyra gånger budgeten för hela modellens utveckling, och stabiliteten i elektroniken var tveksam. Totalt 645 Lagonda hann tillverkas innan modellen lades ner 1990. 

Fakta: Ursprungligt pris: 400 000 kronor (1978) | Teknik: V8, 5 340 cm3, insprutning, 340 hk vid 5 000 r/min, bakhjulsdrift, 3-växlad automatlåda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 292, längd 528, bredd 182, höjd 130. Tjänstevikt 1950. | Fartresurser: 0–100 km/h 7,9 s. Toppfart 235 km/h. | Pris: 400 000-550 000 kr.

 Se men inte köpa 

 Udda kombo – 4 dörrar och pop-up 

 Klassiskt brittisk

 

Modellguiden – pop-up-lysen publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 8/2011

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!