Den brittiska tillverkaren är tillbaka inom transportbilssektorn med helt elektriska modellen JE. Och den retrodesignade skåpbilen är mer högteknologisk än man först kan tro.

Årets mest oväntade nykomling är här, en nytolkning av Morris Commercial J-Type som presenterades för 71 år sedan. Det yttre har inte ändrats nämnvärt från originalet med den rundade karossen, delade framrutan och de utstickande, runda strålkastarna brett isär på var sida om den höga grillen. Men JE är en helt ny bil med teknik därefter. Största nyheten är att britten nu är helt eldriven. Räckvidden uppges till 32 mil per laddning. Att ladda litiumjonbatteriet till 80 procent ska ta 30 minuter men någon batterikapacitet anges inte. Mer teknik finns i skalet där karossen är byggd i kolfiberkomposit. En annan intressant detalj finner vi i chassikonstruktionen som är skalbar vilket gör den enklare att justera till andra modeller. Och Morris JE kommer mycket riktigt i flera varianter där minibuss, pickup och som bobar skåpbil omnämns.

Morris JE

Foto: Morris Commercial Ltd

Morris JE går att få i flertalet färger med fälgar som följer karossfärgen. Möjligheten finns till ett kontrasterande tak.

JE är en lätt transport som Morris påstår, batteripaketet till trots, är en av de lättaste i klassen. Lastutrymmet har en längd på 2,4 meter, maxlasten ligger på 1 000 kg och att den totala lastvolymen uppgår till 5,5 kubikmeter.

Morris JE

Foto: Morris Commercial Ltd

Tudelad baklucka och skjutdörr längs sidan

Morris JE börjar byggas i England i slutet av 2021 och sägs få ett pris runt 60 000 pund, vilket motsvarar ca 750 000 kronor. Tyvärr lär vi inte se några bilar i Sverige då Morris inte nämner någonting om en vänsterstyrd variant.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer