Möt de fyra mästarna som bygger Nissans GT-R-motor

Om du har en Nissan GT-R står någon av de här männens namn på din motor. I två nya filmer får vi möte de endast fyra Takumi-mästare som bygger och signerar VR38-motorerna.

Trodde du att V6-motorn i Nissan GT-R spottades ut på löpande band likt vilken vanlig personbilsmotor som helst? Det kunde inte vara längre ifrån sanningen. Det sägs ofta att ingen Nissan GT-R-motor är exakt likadan som en annan då de monteras för hand och så må vara fallet men de fyra så kallade ”takumi” vi får möta i de två filmerna nedan verkar inte ha för vana att göra några misstag.

Takumi är det japanska ordet för en person som är särskilt skicklig i sitt hantverk, men även ett vanligt förnamn. Som av en händelse heter chefen för motorverkstaden i Nissans Yokohama-fabrik just Takumi. Takumi Kurosawa leder arbetet och till sin hjälp har han tre motorbyggare som har rätt att kallas takumi: Izumi Shioya, Nobumitsu Gozu och Tsunemi Oyama. Tillsammans har de mer än 100 års erfarenhet av att bygga motorer.

De fyra takumi arbetar inte bara med att slutmontera motorerna utan ska även kontrollera att alla komponenter håller exakt kvalitet och är ansvariga för att motorn blir så bra som den ska vara. I stället för en löpande band-princip byggs varje VR38-motor av en och samma takumi. Efter ungefär sex timmar monteras den sista delen som är en plakett med takumins signatur på motorblocket.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer