Victor Muller, vd för Saabs nya ägare Spyker Cars, avslöjade under New York-salongen lite av planerna för det svenska bilmärket. Högst prioritet är att färdigställa en ny Saab 92 med en hel del former hämtade från klassikern från 1940-talets andra hälft.

Amerikanska Motor Trends Todd Lassa fick sig en pratstund med Spyker Cars vd Victor Muller under den nu pågående bilsalongen i New York. Samtalsämnet var så klart Saab och ingenting annat med tanke på Spyker Cars förvärv av Saab i februari.
På frågan vad som har hög prioritet inom Saab svarar Victor Muller att de just nu tittar mycket intensivt på att utveckla en bil som de kallar Saab 92 (observera skrivningen utan bindestreck mellan siffrorna). Eller som Muller själv formulerar det:
– Bilen är min prioritet, och Saabs högsta prioritet, eftersom den inte är en del av vår affärsplan.
Victor Muller påpekar att en Saab 92 (som troligtvis ändå kommer att bli 9-2 i sluttampen för att rimma med övriga modeller) är exakt den länk som saknas i Saabs portfölj i dag och att det är tydligt att de vill få ut en sådan bil på marknaden, mycket snart.
Dessutom finns bilen redan på ritbordet och Motor Trends Todd Lassa är en av få som har fått ta del av bilens former. Victor Muller visade honom en bild på 92:an i sin Blackberry och Todd Lassas omedelbara reaktion var ”wow!”.
Enligt Lassa kombinerar bilen han har fått se linjerna från Saab 92 (kom 1949 i produktionsutförande) och Saab 93 (kom sju år senare). Den tydliga regndroppsformade karossen finns där men bär ändå tydliga drag av Saabs moderna formspråk, bland annat i fronten. Storleksmässigt handlar det om en bil mindre än dagens 9-3.
Det låter lovande med en Saab som sägs kunna ta sig an andra retrobilar som Mini och Fiat 500. Men först måste ekonomin vara i balans och det lär inte ske förrän nya 9-5, 9-5 SportCombi, 9-4X och nästa generation 9-3 har sjösatts. I dagsläget säger Victor Muller att de har en fullt fungerande affärsplan som dessutom är finansierad till fullo.

Nästa generation 9-3
Nya Saab 9-5 har alldeles snart premiär hos återförsäljarna och kombiversionen sägs komma i juli nästa år. Dessförinnan, i april om ett år, ska 9-4X äntligen lanseras. I slutet av 2012, som årsmodell 2013, är det dags för en helt ny generation 9-3. Denna nya generation grundas inte på GM:s plattform Epsilon II, avslöjar Victor Muller under New York-salongen. Denna plattform försvann ur planerna för nästa 9-3 redan 2008 då finanskrisen tog sitt strypgrepp kring bilindustrin.
I stället ska nästa 9-3 baseras på Saabs plattform I-P som är en kraftigt modifierad version av Epsilon-plattformen som står som grund till nuvarande 9-3.
– Med I-P-plattformen har vi inga begränsningar och vi behöver inte dela den med någon annan. Det betyder att vi bygga bilen precis så som vi vill ha den, berättar Victor Muller.
Rent designmässigt ska bilen influeras av det vi redan sett på Aero X och 9-4X men med ett extra lyft. Mer i en riktning mot den verkligt individualistiska Saab-designen som Saab själva vill ha.
På frågan om nästa 9-3 kan ta steget tillbaka och bli en halvkombi precis som 900 och första generationen 9-3 svarar Victor Muller att det definitivt är en möjlighet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer