När snålheten bedrar visheten

Test av Citroën Xsara 1,4 och Kia Rio 1,3.

Citroën Xsara 1,4

Fransos utan finess

Säg Citroën och många får något svävande i blicken, för i en Cittra med gasfjädring åker man verkligen komfortabelt. Men Xsara bjuder inget av det en märkesvän är van vid och därmed faller bilen tämligen platt. Bättre än Kia på många sätt men det säger egentligen inte ett smack!

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 1 kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 75,0/77,0 mm, volym 1360 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 120 Nm vid 2800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet på femman 1000 r/min: 34,9 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 10,7 meter.

HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 195/55 R 15.

BROMSAR
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Fram skruvfjädring med fjäderben (McPehrson) och undre triangellänkar. Bak torisionsfjädring och bakåtriktade bärarmar. Krängningshämmare fram och bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 254. Längd 419, bredd 170, höjd 140 spårvidd fram/bak 142/143. Tjänstevikt 1230, maxlast 436, taklast 75, släpvikt 1100. Testvikt 1326. Tankrymd 54 liter. OBS! Teckningen föreställer Xsara I.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Känns mer påkostad än Kia (men det säger inte så mycket) och är rymligare.
MINUS: Korta sittdynor, långsam stolsvärme. Svårt att hålla jämn innertemperatur.

Köregenskaper
PLUS: Plogar med framhjulen om det går för fort in i kurvorna, men överraskar inte.
MINUS: Bekvämare fjädring än Kia men Citroëns hydrauliska fjädring saknas.

Motor/kraftöverföring
PLUS: Hygglig segdragning.
MINUS: Känns trist och träig.

Utrustning
PLUS: Hyfsad för det här priset. Gott om småfack.
MINUS: Inga mugghållare år 2001!

Ekonomi
PLUS: Lågt inköpspris, bra garantier och utrustning.
MINUS: Ingen vagnskadegaranti, förmodat dåligt andrahandsvärde.

Säkerhet
TRE STJÄRNOR – Första generationen Citroën Xsara krocktestades av Euro-NCAP med hyfsat resultat; tre stjärnor. Säkerhetsutrustning är god för klassen med sidokrockkuddar och justerbara bältesfästen även i baksätet. Pluspoäng också för att passagerarkrockudden går att koppla ur. Om man vågar lita på systemet…

Testresultat – våra egna mätningar

MILJÖINDEX:
88 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP:
2 (medelbilen 10, diesel 80)
ACCELERATION: (0-100 km/h):
13,8s
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:

FÖRBRUKNING (blandad körning):
0,73 l/mil


Kia Rio 1,3

Dansa Samba med mig!

Den som någon gång varit i Rio ler troligen alltjämt vid minnet. Ett möte med Kia Rio är dock inget som etsar sig fast. Visserligen är bilen billig, men bra är inget ord man tar i sin mun. För den som enbart ser till inköpspris och vill ha ny bil, OK. Men den som tänker ett snäpp längre gör inte detta köp.

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,4. Borrning/slag 75,5/75,0 mm, volym 1343 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5400 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 3000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram,framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegs automat. Hastighet på femman vid 1000 r/min: 32,5 km/h.

STYRNING
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 9,8 meter.

HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/70 R 13.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak . Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPehrson) med undre bärarmar. Bak stel axel med enkel längsgående läng. Krängningshämmare bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 241. Längd 422, bredd 168, höjd 144, spårvidd fram/bak 143/144. Tjänstevikt 1111, maxlast 336, taklast, 75, släpvikt 900. Testvikt 1162. Tankrymd 45 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Stort bagageutrymme som tyvärr störs av bakre hjulhusen.
MINUS: Allt känns som byggt i lövtunnt material och man undrar hur länge det håller.

Köregenskaper
PLUS: Som sin testmotståndare plogar den i kurvorna utan att överraska föraren.
MINUS: Fjädring/stötdämparfunktionen sätts helt ur spel om du kör in på en dålig väg.

Motor/kraftöverföring
PLUS: Starkare än tillverkaren uppger. Svarar bra i stadstrafik.
MINUS: Bullrig och klen. Växellådan urkass! Ingen avgasrening över 130 km/h.

Utrustning
PLUS: Rätt bra med tanke på priset.
MINUS: Ingen strålkastarspoling. Svagt!

Ekonomi
PLUS: Billig femdörrars kombisedan.
MINUS: Man får vad man betalar för.

Säkerhet
En STJÄRNA – Kia Rio är ännu krocktestats, men amerikanska vägverket kommer att göra det inom kort. Till dess kan vi skeptiskt konstatera att den saknar trepunktsbäte på baksätets mittplats. Storasyster Sephia har för övrigt krocktestats i USA av två organisationer. Den ena gav godkänt, den andra underkänt. Kia övertygar inte riktigt än.

Testresultat – våra egna mätningar

MILJÖINDEX:
85 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP:
4 (medelbilen 10, diesel 80)
ACCELERATION: (0-100 km/h):
13,8s
BROMSSTRÄCKA (meter) från 100 km/h:

FÖRBRUKNING (blandad körning):
0,74 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer