Nästa år ska Tesla-förare över huvud taget inte behöva köra sina bilar

Elon Musk gjorde några djärva uttalanden under gårdagens evenemang Autonomy Day.

Under måndagen arrangerade Tesla Autonomy Day och Elon Musk var som vanligt på ett frispråkigt humör. Först och främst pratade han om dagens Autopilot-teknik som finns i märkets bilar. Funktionen är redan så pass hårdvarumässigt utvecklad i Model 3, Model S och Model X – med åtta kameror, tolv ultraljudssensorer, radar och tillhörande processor – att den fullt självkörande varianten kommer att stå klar mot slutet av 2019. Han sa att systemet kommer att vara robust nog att från och med andra kvartalet 2020 låta Tesla-förare fokusera på annat än körningen. Dock måste det till lagändringar för att möjliggöra användningen av tekniken, något Elon Musk tror inträffar mot slutet av 2020.
Han nämnde också att en ny, mer avancerad processor är under utveckling men att det dröjer ytterligare ett par år innan den finns i bilarna.

På ämnet Autopilot spådde han också att Tesla någon gång kommer att släppa aggressiva körlägen som ger något ökad risk för sammanstötningar. Han kallade körläget för ”LA traffic mode” och syftade på den intensiva trafiksituation som Los Angeles-trafikanterna upplever.

I filmen ovan får vi se prov på Autopilot Full Self-Driving i en Tesla Model 3. Om mindre än ett år ska detta, enligt Elon Musk, vara möjligt i Teslas samtliga modeller.

År 2020 ser han också som ett möjligt år för lanseringen av rattlösa robottaxibilar (robotaxi) av Model 3. Med andra ord riktiga nivå 5-självkörande fordon. För att detta ska bli verklighet krävs verkliga förändringar i lagböckerna. I dag får inte rattlösa, självkörande fordon trafikera allmän väg.

Elon Musk passade även på att ge en känga till andra biltillverkare som utvecklar självkörande system som förlitar sig på LiDAR-teknik. Han menade att tekniken är dyr, onödig och svag samt att biltillverkare inom kort kommer att överge LiDAR-baserade system.

Visa kommentarer