För fem år briserade den stora dieselskandalen när det upptäcktes att Volkswagen fuskat med utsläppsvärden. Nästa biljätte som fuskat kan vara Fiat. En tysk åklagare har genomfört undersökningar hos flera nyckelpersoner inom Fiat/Chrysler och påstår att så många som 200 000 bilar kan vara påverkade.

Precis som för Volkswagen så handlar det om ett medvetet fusk med utsläppsvärden där bilar känner av att de testas i labbmiljö och då ser till att utsläppsvärdena ligger på rätt sida gränsen. När sen bilarna används ute i trafiken så har de helt andra utsläpps- och förbrukningsvärden.
Enligt en tysk åklagare i Frankfurt kan Fiat/Chrysler ha fuskat med värden från sina Multijetmotorer som finns i bilar från Alfa Romeo, Fiat och Jeep. Det gäller då också motsvarande motorer i transportbilar från Fiat och Iveco.

Bilarna har klarat de tester som genomförs vid typgodkännande men en mjukvara ställer om motorn när den används i vanlig trafik. Enligt åklagaren kan så många som 200 000 bilar ha den aktuella programvaran – bara i Tyskland. Om åklagaren kan bevisa fusket kan det precis som för Volkswagen handla om miljontals bilar världen över.
Fusket ska enligt uppgift finnas i 1,3-, 1,6- och 2,0-litersmotorer som renats enligt Euro5- och Euro6-normen. Motorerna 110 Multijet, 115 Multijet, 150 Multijet och 180 Multijet, som sitter i flera transportbilar och husbilar, påstås också kunna ha den felaktiga programvaran.

Den tyska åklagaren har tagit hjälp av Eurojust för att samordna åtgärder mot totalt nio individer. Åklagaren ska försöka kartlägga vad de här individerna gjort åren 2014 till 2019. Åklagaren har genomfört kontroller hemma hos de här individerna och också på flera kontor som används av FCA-koncernen.
FCA har bekräftat att de fått besök av polis och åklagare och säger i en kommentar till nyhetsbyrån Bloomberg att de kommer att samarbeta med myndigheten.

FCA-koncernen befinner sig just nu mitt i ett planerat samgående med Peugeot/Citroën. Den affären har bromsats sedan EU:s myndighet för konkurrens krävt fler uppgifter. EU anser att om Fiat/Chrysler och Peugeot/Citroën går ihop så kan företaget få en monopolställning i segmentet för mindre transportbilar.
EU har tidigare sagt att de tänker uttala sig om affären och eventuellt ge sitt godkännande den 13 november. Men sedan bilföretagen misslyckats med att ge EU:s myndighet tillräcklig information kommer beslutet att dröja.
Om Fiat/Chrysler fuskat med utsläpp från dieselmotorer kan det också komma att påverka ett samgående.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer