Hårda utsläppsregler tvingar biltillverkarna att ta till nya metoder. Bland annat ser Ford sig tvingade att kommande prestandaversioner, exempelvis nästa Focus ST, elektrifieras.

Nya Ford Focus ST är nyligen till världen kommen. Någon storebror i form av Focus RS blir det inte på grund av de allt högre ställda krav på utsläpp som biltillverkarna tvingas rätta sig efter. Det betyder att Focus ST, med 280 hästkrafter i bensinutförande och 190 i dieselutförande, blir det mest hetlevrade från Ford i C-segmentet.

Trots att lacken på dagens Focus ST knappt har hunnit torka riktas fokus redan mot efterträdaren som lär rulla ut på vägarna om cirka fem år. När nya Focus ST nyligen hade premiär i Australien gav Ford Performance Europes chef, Stefan Münzinger, några hintar om vad vi kan förvänta oss av nästa generation.

DUELL: Ford Focus ST mot Honda Civic Type R

Ford Focus ST 2020

Han lyfte fram att de nya utsläppsreglerna i Europa (max 95 gram koldioxid i snitt per tillverkare för att undkomma böter) sätter enorm press på biltillverkarna, att en konventionell produkt av RS-typ med utsläpp över 200 gram per kilometer skadar helheten i och med den negativa påverkan av det genomsnittliga koldioxidutsläppet och de eventuella påföljderna det bär med sig.

Stefan Münzinger berättade att hybridteknik är något som Ford tittar på och att det kan vara så att de nuvarande generationerna av Fiesta ST och Focus ST kan vara de sista av sitt slag.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer