2013 väntas en ny generation Mitsubishi Lancer Evolution lanseras. De som hoppas på en ny turbostinn rallybil för gatan får tänka om. Nya uppgifter säger att nästa Evo tappar turbon till förmån för en elmotor som driver på framhjulen.

Det verkar som att Mitsubishi inte berättade allt när de visade konceptbilen PX-MiEV på förra årets bilsalong i Tokyo. Den terrängående plug in-hybriden presenterades som en förhandstitt på en kommande crossover samtidigt som konceptbilens hybridsystem skulle ge en inblick i vad Mitsubishi arbetar med på hybridområdet. Motortrend.com har sugit tag i en källa som säger att PX-MiEV i själva verket var en förhandstitt på nästa generation Lancer Evolution.

Enligt Motortrends källa testar Mitsubishi en Evo-prototyp med ett hybridsystem liknande det i konceptbilen PX-MiEV. Dessutom uppges nästa Evo, Evo XI, byggas på samma plattform som PX-MiEV. Om uppgifterna stämmer så kommer Evo XI inte att få samma upplägg som nuvarande Evo X, det vill säga en turbomatad tvålitersmotor som levererar kraften till alla de fyra hjulen. Evo XI uppges i stället få en sugmotor på två liter som driver på bakhjulen. Framhjulen går dock inte lottlösa utan får kraft från en nytillkommen elmotor som förses med kraft från litiumjonbatterier.

Evo-fantaster behöver inte oroa sig, Evo XI ser inte ut att bli någon miljöbil utan fartambitioner. En Mitsubishi-källa berättar för Autocar att den nya elmotorn kommer att arbeta ungefär som ett turboaggregat, men smidigare. Mitsubishi planerar inte att tumma på prestandan. De anonyma källorna säger också att nästa Evo kommer att utrustas med en del tekniska system som utvecklades till den nuvarande generationen men lades på hyllan för att spara pengar. Det talas bland annat om aktiv styrning, Roll Control-fjädring och ett system kallat E-AYC, vars funktion enkelt beskrivs som fördelning av vridmoment mellan bakhjulen.

TV-TV

    Läs mer

      Visa kommentarer