Elbilarna spelar en helt annan roll i Norge än i Sverige. Nästan hälften av alla nya bilar som registrerades i vårt västra grannland under årets första halva var just elbilar.

I Norge registrerades 78 209 nya bilar under årets sex första månader, betydligt färre än i Sverige som såg 167 882 nya bilar föras in i bilregistret under samma period. Likheterna mellan länderna, åtminstone sett till bilförsäljningen, är alltså få. Inte ens val av biltyp har några direkta gemensamma nämnare mellan länderna.

I Sverige var knappt fem procent av alla nya bilar under första halvåret elbilar. 8 367 för att vara exakt. Trots en betydligt mindre marknad brädade Norge Sverige rejält sett till antal enheter. Enligt Opplysningsrådet for Veitrafikken, OFV, var inte mindre än 45 procent av de 78 209 nya bilarna i Norge elbilar. Inte ens om man lägger till de svenska laddhybriderna, vilket ger oss siffran 11,5 procent, är Sverige i närheten av Norges andel elbilar.

Laddhybriderna hade i Sverige en marknadsandel om 6,5 procent från januari till och med juni i år. Samma siffra i Norge var 11,2 procent, ett tapp från fjolårets 20,4 procent på grund av leveransproblem av olika slag, inte minst WLTP-omställningen.

norge-förbud-bensin-diesel

Foto: Glenn Lindberg

En ung Erik Wedberg studerar den norska elbilen Buddy på en gata i Oslo.

Förmåner med elbil
Anledningen till att elbilar säljer så oerhört bra i Norge – landet som under många år kanske mest har varit känt för, vid sidan om framgångarna i skidspåren, sina stora olje- och gastillgång – är skattelättnader av olika slag. Elbilarna är momsbefriade och tvingas inte heller till en extra bilskatt vid inköpet, något som bensin- och dieselbilar dras med. Elbilarna har dessutom extra förmåner, exempelvis får de lov att köra i bussfiler och laddning samt parkering är i många fall gratis.

Tesla Model 3-effekt
Grottar man ned sig i den norska registreringsstatistiken finner vi att Tesla var största märket i landet under årets första halva. Med 12 605 registrerade Tesla-bilar landade märkets marknadsandel på imponerande 16,1 procent. En stor anledning stavas Model 3 som registrerades i 10 560 exemplar och därmed hade en marknadsandel på 13,5 procent. Tvåa var Volkswagen med 13 procents marknadsandel (10 181 bilar) och Volkswagen Golf med 7,0 procent (5 507 bilar).

Tesla Model 3 har det inte lika lätt i Sverige. Modellen gör förvisso att ägaren är berättigad en statlig bonus på 60 000 kronor. 2 173 stycken Model 3 registrerades i Sverige under första halvåret, vilket gav den en förstaplats i listan över elbilar, men ”endast” plats 22 i listan över samtliga bilar. Marknadsandelen i Sverige var 1,29 procent.

Jaguar I-Pace

Det finns människor som tror att elbilar inte är förenligt med vatten. Det stämmer inte.

En norsk raket: Jaguar
En liten men intressant detalj som sticker ut lite extra i den norska statistiken är Jaguar. Det brittiska märket har aldrig varit någon storsäljare i Norge, men när första halvårets statistik summerats hamnade Jaguar plötsligt på plats elva över landets största bilmärken tack vare en försäljningsboost på 1 456 procent. Anledningen till det? Jaguars elbil I-Pace. Modellen var under perioden Norges åttonde mest registrerade bilmodell, strax bakom Audi e-tron.

Nedan listan över Norges 20 mest registrerade bilmodeller under juni månad samt under första halvåret av 2019. Elbilar och laddhybrider dominerar.

# Modell Juni Halvår
1 Tesla Model 3 3 012 10 560
2 Volkswagen Golf 958 5 507
3 BMW i3 453 3 063
4 Nissan Leaf 475 3 050
5 Mitsubishi Outlander 561 2 887
6 Toyota RAV4 865 2 713
7 Audi e-tron 574 2 273
8 Jaguar I-Pace 329 2 101
9 Hyundai Kona 290 1 916
10 Hyundai Ioniq 260 1 844
11 Toyota Yaris 239 1 512
12 Skoda Octavia 312 1 497
13 Renault Zoe 265 1 446
14 Toyota C-HR 228 1 442
15 Tesla Model X 314 1 272
16 Volvo XC60 92 1 247
17 Kia Niro 114 1 156
18 Volvo V60 199 1 147
19 Volkswagen T-Roc 170 1 079
20 Ford Focus 168 1 059
Visa kommentarer