Elbilskonsortiet Nevs köper Saab. ”Jag är otroligt glad över att affären nu är i hamn” säger Nevs styrelseordförande Karl-Erling Trogen. Samtidigt kom beskedet att 9-5 och 9-4X skrotas.

Elbilskonsortiet Nevs är numera ägare till stora delar av Saabs konkursbo, kungjorde man idag på en presskonferens. Enligt affärsplanen blir 9-3 elbil medan stridsyxan mot GM är begravd eftersom man inte kommer återuppta produktionen av 9-5 och 9-4X.

I styrelsen sitter Volvo Lastvagnars tidigare vd Karl-Erling Trogen och som vd väntas man utse svensk-kinesiske företagsledaren Kai Johan Jiang.

En del frågetecken återstår ännu att räta ut, som hur många bilar man kommer klara att få ut på marknaden. Hur mycket Nevs fick betala för konkursboet ville man inte heller gå ut med under presskonferensen.

– Vi har den långsiktiga finansieringen som behövs och vi behöver inga tillstånd av myndigheter för att klara affären, säger Nevs presstalesperson Mattias Bergman.

Den kinesiska marknaden kommer vara i fokus, men enligt affärsplanen, som även den presenterades under onsdagens presskonferens, tänker man sig i ett senare skede leta sig vidare till USA- och Europamarknaden.

– Den kinesiska marknaden för elbilar är stor och har förmåga att göra de satsningar på till exempel laddstationer och swap-stationer (batteribytesstationer, reds anm), vilket kan få teknikskiftet till stånd som vi står inför, säger Mattias Bergman.

Till skillnad från tidigare ägare ger man helt upp på modellerna 9-5 och 9-4X som därmed blir historia. Som skäl anges dels GM:s ovilja att sälja rättigheterna till modellerna, men även för att de är alltför tunga för att kunna bygga elbilar av.

Inledningsvis tänker man anställa ett par hundra ingenjörer i Sverige, som kompletterar de japanska ingenjörer som snart ska dra igång arbetet i Trollhättan.

9-5 och 9-4X läggs ner
I affären ingår hela Saab Property, med bland annat produktionsanläggningen i Trollhättan. Saab Powertrain och Saab Tools köps också, med undantaget att man inte väljer att köpa verktygen som krävs för att bygga 9-5 och 9-4X. Modellerna kan i och med beslutet betraktas som helt nedlagda. Saab Parts kommer precis som nu att vara fristående, men enligt Mattias Bergman har man ett ömsesidigt intresse att det går bra för varandra.

Den enda Saaben som kommer tillverkas är till en början den tio år gamla 9-3, som görs om till elbil. Drivlinan väljer man att inte köpa alls, men i köpet förvärvar man dessutom Phoenix-plattformen. Det talar för att 9-3-modellens ersättare, som än så länge bara avslöjats på ett par korniga bilder i vintras, kan komma att bli verklighet.

Nevs affärsplan att bygga elbilar gör att Saabs dagar med förbränningsmotorer och turbolösningar är förbi. Den första produkten, den eldrivna 9-3 kommer att lanseras i slutet av 2013 eller under 2014. Hur många bilar man räknar med att säga vill man inte spekulera i.

– Kunderna kommer styra vår volymproduktion, säger Nevs styrelseordförande Karl-Erling Trogen.

Frågan om Nevs bilar framöver kommer att få heta Saab är fortfarande under diskussion med ägarna till varumärket, försvarskoncernen Saab och lastbilstillverkaren Scania.

Trollhättans kommunstyrelseordförande Paul Åkerlund deltog också på presskonferensen och förklarade hur lättad han var att fabriken nu återigen kan börja bygga bilar.

– Saab har återuppstått med fortsatt produktion i Trollhättan. Det känns skönt att säga, inte bara som trollhättebo utan även som ”Saabare” och svensk. Nu kör vi! 


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer