Niki Laudas Ferrari 312T på auktion

Den var med och ordnade Niki Laudas första Formel 1-titel 1975, nu kan Ferrari 312T med chassinummer 22 bli din vinnarbil i historisk racing.

I maj gick Niki Lauda bort, ett av de tyngsta namnen inom Formel 1. Han vann mästerskapet vid tre tillfällen, 1975, 1977 och 1984. Nu är en av de bilar han körde till sig första titeln med till salu.

Det är Ferrari 312T med chassinummer 22 som ropas ut av Gooding & Company under en auktion i Pebbles Beach, Kalifornien, den 16-17 augusti.

Niki Lauda Ferrari 312T 1975

Foto: Gooding & Company

Bilen är en av sex tillverkade av typen och kördes av Niki Lauda under sex tävlingar. Han slutade etta redan vid premiärloppet, International Trophy på Silverstone som kördes utanför VM-kalendern. Seger blev det även i bilen under Frankrikes Grand Prix.

Faktum är att han tog poäng i alla lopp utom ett med chassi 22 då han slutade tvåa i Nederländerna, trea i Västtyskland och sexa i Österrike. I Spanien tvingades han bryta. Fem gånger hade Lauda bästa kvaltid med bilen och startade i pole position. Fina resultat, men i chassi nummer 23 var framgångarna än större, totalt sex segrar blev det i den bilen – bland annat i Anderstorp under Sveriges Grand Prix.

Niki Lauda Ferrari 312T 1975

Foto: Gooding & Company

Chassi 22 kördes även två gånger av stallkollegan Clay Regazzoni som slutade på femte plats under Belgiens Grand Prix men bröt under Sydafrikas Grand Prix 1976.

Bilen togs sedan ur tjänst och hamnade hos den franske samlaren Jacques Setton som behöll den i närmare 20 år varpå den såldes till John Bosch i Nederländerna. Nu säljs den av en amerikansk samlare som har haft bilen sedan 2008 och renoverat den. 2017 ställdes chassi 22 ut under Pebble Beach Concours d’Elegance och vann tredjepris i sin klass. Bilen är klar för historisk racing.

Niki Lauda Ferrari 312T 1975

Foto: Gooding & Company

”Platt” treliterstolva med omkring 510 hästkrafter.

Bokstaven T i modellnamnet står för ”transverse” och syftar på att växellådan var tvärställd vilket gjorde att den kunde placeras framför bakaxeln. Idén överfördes även till gatbilar som modell 348 och Mondial.

312T designades av Mauro Forghieri och T-serien fortsatte att utvecklas för att ersättas först 1981 av turbobilen 126C. Ferrari 312T är tillsammans med Lotus 72 och McLaren M23 förmodligen 1970-talets mest ikoniska F1-bilar.

Niki Lauda Ferrari 312T 1975

Foto: Gooding & Company

Det är första gången en 312T är ute på auktion men Gooding & Company räknar med att chassi 22 går för mellan sex och åtta miljoner dollar, cirka 56 till 74 miljoner kronor. Darrar du med musknappen? Kolla provkörningen nedan innan du lägger ett bud.

Visa kommentarer